Hak ihlallerini soran Paylan’a yanıt: Çocuk menülerinden oyuncakları kaldırttık
HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun hak ihlallerine fren olup olmadığını sordu. Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç sekiz yıldır süren çalışmalardan örnekler verdi. Örnekler arasında noter işlem ücretlerinin kredi kartıyla ödenmesi, ÖSYM sınavları için nöbetçi nüfus müdürlüğü uygulamasına geçilmesi, alkol kontrolü uygulamalarının vatandaşların mağduriyetine yol açmayacak şekilde düzenlenmesi ve çocuk menülerinden oyuncakların kaldırılması gibi tavsiye kararları var.
ANKARA- TBMM Kamu Denetçiliği Kurumu’nun (KDK) ‘2019 Yılı Kesin Hesabı’ ile ‘2021 Yılı Bütçe Teklifi’ ekim ayı sonunda Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülerek kabul edildi. Görüşmeler sırasında HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan’ın kurumun faaliyetlerine ilişkin yönelttiği sorulara Kamu Başdenetçisi (Ombdusman) Şeref Malkoç yazılı olarak yanıt verdi.
KDK’nın kurum olarak kendini güçlü hissedip hissetmediğini, hak ihlallerine karşı fren olunup olunmadığını soran Paylan, nerede fren olunduğuna ilişkin örnek istedi. Paylan’a yanıt veren Omdusman Şeref Malkoç kurumun sekiz yılda aldığı karar ve önerilerden bazlarını sıraladı.
İnsan hakları ihlallerine fren olunup olunmadığı sorusuna karşılık Malkoç, çocuk menüleri yanında promosyon olarak oyuncak verilmesinin engellenmesi talebiyle kuruma başvuruda bulunulduğunu, Ticaret Bakanlığı’nın da yönetmelik değişikliği yaparak konuyu çözüme kavuşturduğunu söyledi.
SEKİZ YILDA 167 BİN 679 ŞİKÂYET BAŞVURUSU YAPILDI
Vatandaşların idareyle ilgili şikayetlerini inceleyen, araştıran ve önerilerde bulunan KDK’nın sekiz yıllık faaliyetlerini HDP’li Paylan’a verdiği yanıtta sıralayan Omdusman Malkoç, kuruma sekiz yıllık süreçte toplam 167 bin 679 adet şikâyet başvurusu yapıldığını, 161 bin 459 şikâyet hakkında karar verildiğini belirtti.
Dört yıl önce 5 bin 500 olan şikâyet başvurusunun kurumun bilinirliğinin artmasıyla 2020 yılında 87 bine ulaştığını belirten Malkoç’a göre nitelikli başvuru sayısının artmasıyla kurumun tavsiye karar sayısında da ciddi artış yaşandı.
MENÜDEN OYUNCAKLARI KALDIRTMAK ÖRNEK OLARAK VERİLDİ
HDP'li Garo Paylan’ın kurumun hak ihlallerine fren olup olamadığı sorusuna karşılık Malkoç, kuruma yapılan başvurular sonunda alınan öneri kararları doğrultusunda yönetmeliklerde yapılan değişikliklerden örnekler sıraladı.
Ombdusman Malkoç’un verdiği örnekler arasında 12 Ekim 2019 tarihinde Ticaret Bakanlığı tarafından fast food ürünlerin çocuk menülerinin yanında verilen oyuncakların yasaklanması kararı da yer aldı. Hak ihlallerine ilişkin soruya çocuk menüsünden oyuncakların kaldırılması örneğiyle yanıt veren Malkoç, oyuncaklarla çocukların ‘fast food’ tüketimine alıştırıldığı yönünde kuruma bir başvuru yapıldığını, başvurunun inceleme sürecinde Ticaret Bakanlığı’nın da yönetmelik değişikliğine gittiğini söyledi.
Ticaret Bakanlığı 12 Ekim 2019 tarihinde Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlamış, aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıdaların satışını arttırmaya yönelik uygulamalar kapsamında çocukların ilgisini çekebilecek ürünlerin hediye olarak verilemeyeceği kararını yürürlüğe koymuştu.
KURUMUN KATKI SAĞLADIĞI KARARLARA DAİR FARKLI ÖRNEKLERİ DE SIRALADI
Kurumun verdiği önerilerle idarenin iyi işleyişine katkıda bulunduğunu, vatandaşların da yönetime katılımının sağlandığını belirten Malkoç, kurumun geride kalan süreçte katkı sağladığı kararlara dair şu örnekleri sıraladı:
-Noter işlem ücretlerinin kredi kartı, banka kartı ve internet aracılığıyla ödenebilmesinin sağlanmasına ilişkin verilen tavsiye kararı, tüm noterleri ve noter işlemlerine muhatap olan ve bahsedilen ödeme yöntemlerini kullanan tüm kişileri etkilemektedir.
-ÖSYM'nin düzenlediği sınavların gerçekleştirildiği merkezlerde nöbetçi nüfus müdürlüğü uygulamasının hayata geçirilmesi konusunda verilen tavsiye kararı sınavlara katılan yüzbinlerce öğrenciyi etkilemektedir.
-Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil Sınavı sorularının tamamının adayların erişimine açılması hususunda yaptığımız dostane çözüm faaliyetleri neticesinde sorun giderilmiştir. Böylece, yüz binlerce kişiye sınav sorularına eksiksiz ulaşabilme imkânı tanınmıştır
- HGS geçiş ihlali cezasının zamanında taraflara tebliğ edilmesine ilişkin önerimiz milyonlarca HGS kullanıcısını alakadar etmektedir.
- Trafik görevlilerince gerçekleştirilen alkol kontrolüne yönelik uygulamanın vatandaşların mağduriyetine yol açmayacak şekilde düzenlenmesi hususundaki önerimiz ehliyet sahibi milyonlarca kişiyi alakadar etmektedir.