Hakikati ararken eğlenceye saplandık
Mizah, olayların ağırlığını yok etmez. Mizah, gerçeği gözünüzün içine sokar; gerçeği unutmanıza izin vermez; zihninize kazır.
Zeka ve dilin kıvraklığıyla süslenen mizah, anlatılmak istenene güç katar, akılda kalmasını sağlar. Modern ve havalı tabirle hikâye anlatıcılığının en seçkin örneklerini barındırır. Yalnız mizah ve eğlence birbirinin yerine kullanılan kelimeler, kavramlar olsa da aynı anlamı ifade etmezler. İki kavramın da kesiştiği durumlar olsa da aynı anlama gelmezler.
Bu girizgahın yapmamın sebebi yaklaşık 1 aydır Sedat Peker’in birçok iddia ve itirafının yer aldığı videoların ülke gündeminde yer alması ve toplumun -en azından bir kısmının- reaksiyonudur. Dile getirilen iddialarda ismi geçenlerin, mevcut ve eski kamu görevlilerinin sessizliği sadece kendi sesimizi duyduğumuz çınlamalarla bizi baş başa bıraktı. Daha iyi bir yaşam için, kamu yönetiminde şeffaflık ve insan hakkı ihlallerinin araştırılması için çıkardığımız sesler, cevap alamadıkça işi gırgıra vurmamıza yol açtı. Faili meçhullere, uyuşturucu sevkiyatlarına, haksız kazançlara; kısacası baştan aşağı bütün hukuk kurallarının çiğnendiğini aktörü veya tanığı olarak anlatan Sedat Peker’in videoları merakla beklenen birer eğlence aracına dönüşmek üzere.
Olay, Peker’in hangi videoda daha çok heyecan yarattığının tartışılmasından tutun da Game of Thrones, House of Cards, Narcos gibi dizilerle mukayesesine kadar geldi. Gündüz kuşağında cinayet itirafları, akşam haberlerinde kan dondurucu kadın cinayetleri ve gece kuşağında ölüm, şiddet ve raconla bezenmiş dizilerin mirasına Sedat Peker’in videoları için açılan IMDb sayfası da tüy dikti.
Uzun zamandır ekranların, hakikat/gerçek ile kurmaca arasındaki çizgiyi silikleştirdiği konuşulur, tartışılır. Elinden silah eksik olmayan “delikanlı, mert, sözünün eri” erkek ve kadın hayal ürünü karakterlerin; her bölümde racon uğruna insan öldürüldüğü, illegal yollarla bir anda zengin olduğu, çıkar birliği için düşmanına yanaştığı dizilerle Sedat Peker videoları aynı muameleyi görüyor. Birinin hayal ürünü, diğerinin gerçek -veya gerçek olabilecek iddia- olduğunun ayrımına varanların sayısı git gide azalıyor. Bu gözlemi yapmak için de iyi bir sosyal ağ kullanıcısı olmak yeter de artar bile.
Mizah, olayların ağırlığını yok etmez. Mizah, gerçeği gözünüzüz içine sokar; gerçeği unutmanıza izin vermez; zihninize kazır. Sosyal medyada Sedat Peker videolarına dair komikli şakalı olduğu düşünülen iletiler, yazarına dair ipucu verir. Yazarının sadece çiğliğini değil hayatı nasıl okuduğunu ve donanımını da gösterir. Her dönemin şakacılarının ve heyecanla yeni bölümü izlemek için içeceklerini hazırlayanların aklını başına getirmesi için Sedat Peker’e bir önerim var: Videolarının başında 10 saniyelik “Bu videoda anlatılan bütün kişi ve kurumlar gerçektir” uyarısı geçsin.
SEDAT PEKER YOUTUBE’DAN PARA KAZANIYOR MU?
Sedat Peker videolarının içeriği haricinde sosyal medyada konuşulan konulardan biri de Peker’in bu yayınlardan para kazanıp kazanmadığı. Son 1 ayda 600 bin civarı yeni abone edinen kanalda bugün itibariyle herhangi bir reklam aracı kullanılmıyor. Yani Youtube içerik üreticilerinin gelir elde etmek konusundaki temel aracı devre dışı. Youtube kanallarının alternatif gelir elde etme yöntemlerinden kanal üyelikleri, süper chat ve ürün rafı araçları da Peker’in kanalında mevcut değil.
Bu durumda Peker’in video izlenmelerinden elde edebileceği tek gelir kalemi kalıyor: Youtube Premium abonelerinden gelen izlemeler. Youtube Premium, aylık sabit abonelik ücreti karşılığı, içerikleri reklamsız izlemeyi sağlıyor. Abonelik ücretlerini de kullanıcıların izledikleri içeriklere göre YouTube kendisi ve içerik üreticileri arasında paylaştırıyor. Yani Peker’in yayınladığı videolardan şu an itibariyle para kazanabileceği tek ihtimal, Premium abonelerinin izleme oranları ki bu ticari verilere ulaşamayız.. Buradan para kazanma ihtimali olsa da Premium aboneliği kullanıcılar arasında henüz pek yaygınlaşmadığından kayda değer bir para aktarımı olabileceğini düşünmüyorum.
Peker’in Youtube geliri noktasında son olarak Social Blade’in gösterdiği tahmini gelire de değinmek lazım. Aylık izlenme sayısı ve yıllık izlenme tahmini ile tahmini CPM (bin gösterim başı maliyet) fiyatıyla gösterilen gelir tahmininin gerçek olması mümkün değil. Bunun iki sebebi var. Birincisi, Peker’in sayfası reklam gösterimlerine kapalı. İkincisi ise sitedeki tahmini CPM değeri (0.24-4 ABD Doları arası) Türkiye için gerçekçi bir sayı değil. Peker videolarını reklama açsa dahi CPM değerinin en düşük ve en yüksek tahminleri bizleri çok yanıltır ve Peker kendisi açıklamadığı sürece de gelir konusunda tahmin yürütmemiz pek gerçekçi olmaz. Diğer taraftan Peker’in videolarını reklama açtığını düşünsek dahi yüksek bütçeyle reklam vermek isteyen markaların bu tür içeriklerde ne kadar yer almak isteyeceği de soru işareti.
Son olarak Sedat Peker’in iddia ve kimi zaman itiraflarıyla milyonlarca izlenmeye ulaşan kanalına dair merak ettiğim son konu hükümet ve Youtube’un idarî olarak herhangi bir aksiyon almaması. Türkiye’de içeriklerin yayından kaldırılması veya bölgesel erişim engellerine hepimiz aşinayız. Birkaç saat içinde Sulh Ceza Hakimliği veya yetkili idarî kurumlar tarafından erişimi engellenen binlerce örnek ortadayken Peker’in sayfası için kimsenin çıt çıkarmaması da tartışılması gereken konulardan biri.