Hayat yoksula pahalı, zengine değil
Türkiye’nin ne kadarını zengin kesim oluşturuyordur? Basit bir hesap; sıfır otomobil alabilenlerin yüzde 8,3’ünün tercihi lüks sınıftan yana. Alt gelirli boğulurken, lüksün sayısı hiç azalmıyor.
DUVAR - Fiyatlarının daha uygun olması sayesinde senelerce Türkiye’nin araç tercihlerinde hafif ticariler öne çıkardı. Ama artık bu trend bitti.
Yılın ilk yarısında hafif ticari araç pazarı yüzde 8,7 daralırken, otomobil satışları halen bir yatırım aracı olarak görüldüğünden yüzde 7,3 arttı. Toplam pazarın büyümesi ise yüzde 3,7 ile sınırlı kaldı. Diğer yandan lüks sınıftaki araçlarda hiç azalma olmadı. Altı aylık periyotta 38.376 adet satışla lüks segment otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0,8 artış bile yaşadı.
Peki hangi kriterle lüks tanımlaması yapılıyor? Ben hizayı 5 milyon TL’den çektim. Türkiye’de 49 farklı marka otomobil satılıyor. Fiyat kriteriyle bakılınca lüks sınıfa 14 marka giriyor. Bunları da ikiye ayırmak gerekli. Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo ve Lexus’un 5 milyon TL’nin altında da araçları var. Audi A3, Mercedes A ve B serileri, BMW 1 ve 2 serileri gibi. Ama diğerlerinin yanından bile geçmek biraz cesaret ister.
MERCEDES, BMW VE AUDI’Yİ SOLLADI
Yılın ilk altı ayındaki satışlar 2023 ile kıyaslandığında ilginç sonuçlar ortaya çıkıyor. Mercedes-Benz, 2024’te satışlarını geçen yılın ilk yarısına göre yüzde 36,3 artırarak liderliğe oturdu. Geçen yıl 10.851 satışla Audi zirvede, 10.540 adetle BMW ikinciydi. 2023 ilk yarısının üçüncüsü Mercedes-Benz ise diğer iki Alman’ın satışlarının düşmesine karşın, 3 bin adetten fazla artırarak bu yılın birincisi oldu.
Mercedes-Benz’in elektrikli araç satışları da geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 134 arttı. Mercedes-Benz C-Serisi, sınıfının en çok satan otomobili olurken EQB de markanın en çok satan elektrikli aracı olarak öne çıkıyor. Marka pazara sunacağı yeni modellerin katkısıyla satışlarının yüzde 20’den fazlasının elektrikli modeller olmasını hedefliyor.
VOLVO YÜZDE 30, LAND ROVER YÜZDE 47 ARTTI
Lüks sınıf araçların ilk beşteki gediklileri Volvo ve Land Rover, listede yine dördüncü ve beşinci sıradalar. Ancak ilk altı ayda 6.744 araç satışıyla Volvo geçen yıla göre yüzde 30,7 oranında büyüdü. Pazarını yüzde 47,5 artıran Land Rover da 1.328 adet araç sattı.
Volvo’nun en pahalı modeli XC90 Recharge. Şarj edilebilir hibrit model 455 beygir gücünde ve fiyat etiketi 7.120.600 TL. Land Rover’ın yedi farklı modeli satılıyor. Aralarındaki en ucuzu Range Rover Evoque 3.731.517 TL’den başlayan fiyatlarda. En pahalısıysa Range Rover Long Wheelbase modelinin SV donanım paketlisi. 3 litre hacimli dizel yarı hibrit motorlu araç 350 beygir güç üretiyor ve 27.040.164 TL’den satılıyor. Meraklısına not, İngiltere’de bu fiyatlar yarı yarıya düşük.
ALTI AYDA 511 PORSCHE SATILDI
Listedeki diğer dokuz marka bin adedin altında satıldı. Satış rakamlarına göreyse şöyle sıralanıyorlar: Porsche, Lexus, Maserati, Jaguar, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin ve Türkiye’de ilk kez bu yıl satışa çıkan Alpine. Geçen seneye göre düşüş kaydetmiş olsa da ülkemizde altı ayda en düşük modeli bile 10 milyon TL’nin altında olmayan 511 adet Porsche satıldı.
Yine aynı dönemde Bentley 19 ve Lamborghini ise 10 adet satışla geçen seneye göre artış gösterdiler. Ferrari 12 adetle aynı sayıda satış kaydetti.