Zomato Türkiye'den çekiliyor
Restoran rehberi Zomato Türkiye ofisini kapatıyor. Gerekçe olarak, 'Türkiye’de sektörün komplike yapısı, pazardaki risk faktörleri ve TL’nin dolar karşısındaki uzun vadeli değer kaybı' gösterildi.
DUVAR - Restoran rehberi Zomato Türkiye'deki operasyonlarını dondurduğunu resmen açıkladı. Zomato'nun Küresel Büyümeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Oytun Çalapöver'in resmi açıklamasında, "Türkiye’de sektörün komplike yapısı, pazardaki risk faktörleri ve TL’nin dolar karşısındaki uzun vadeli değer kaybı da değerlendirildiğinde; maddi, operasyonel destek ve insan / liderlik kaynaklarının Türkiye’ye dedike edilmesi zorlaştığından dolayı, Türkiye pazarındaki operasyonumuzu dondurma kararı aldık" denildi.
Açıklamanın tam metni şöyle:
"2013 yılının sonunda girdiğimiz Türkiye pazarında 3.5 yıl içerisinde Zomato’yu sıfırdan alıp, ayda 6 milyon kere kullanılan, App Store’da Türkiye’nin yeme-içme kategorisinde en popüler uygulaması haline getirdik.
Sadece İstanbul’da 30,000; Türkiye genelinde ise 13 noktada 45,000 restoranın, menü, fiyat, adres, yorum ve puan bilgilerini kullanıcılarımıza her zaman mümkün olduğunca güncel bir şekilde sunduk.
Kullanıcılar ile restoranları gerçek hayatta bir araya getiren bir dijital platform olarak, iki tarafa karşı önemli sorumluluklarımızın hep bilincinde olduk. Bu bilgi akışını her şartta doğru bir şekilde sağlayabilmek için, büyük bir saha ekibiyle tüm İstanbul’u gün be gün sokak sokak gezerek, restoranlardan bilgi topladık ve bunları kullanıcılarımıza ulaştırdık. Restoranlara yapılan yorumlar konusundaki tarafsız konumumuzu korumak adına her zaman kararlı bir duruş sergiledik ve günün sonunda, zaman zaman üzerimize gelen büyük baskılara rağmen, hem işletme hem de kullanıcılara eşit uzaklıkta bulunduk.
Yine bu süre zarfında 800’den fazla restoran, cafe, bar ve gece kulübüne; görünürlük, masa yönetimi, online rezervasyon konularında destek olduk ve hepsinden önemlisi, Zomato ekibi olarak, sektör birikimimiz ve bilgimizle işletmelere adeta bir danışmanlık hizmeti sunduk.
Hem sektör hem de kullanıcılarımız, yaptığımız işe her zaman destek oldular ve kimsenin “asla kötü yemek yememesi” misyonumuzda bizim yanımızda yer aldılar. Hepsine, bütün ekibim adına büyük bir teşekkürü borç biliyorum.
2016 yazında yaşanan darbe girişimi sonrasında, Türkiye operasyonlarımızı tekrar gözden geçirme ve risk optimizasyon dönemine gitme kararı aldık. Bu süreçte; ekonomik, sosyo-politik belirsizlikler ve terör olaylarının yeme-içme sektörünü de ciddi bir şekilde etkilemeye başladığını ne yazık ki çok yakınen gördük ve hissettik.
Bütün bunlara rağmen, 2016 Eylül ve 2017 Nisan ayları arasında, sadece sekiz aylık bir süreçte ciromuzu iki katına çıkartırken, satış verimliliği anlamında da %400’ün üzerinde bir başarı gösterdik. Toplam trafiğimiz, yüzde 45 artarken, app kullanımında ise %100’ün üzerinde bir büyüme gerçekleştirdik.
Nakit akışı olarak da pozitife geçtiğimiz şu dönemde, operasyonun karlı büyümesini sürdürmek ve piyasada uzun vadede dominant bir oyuncu olmak için, ciddi maddi ve insan kaynaklarının Zomato Türkiye operasyonuna yatırılması gerekiyordu. Tamamiyle (doğası gereği) lokal bir alanda faaliyet veren global bir şirket için Türkiye; ürün ve operasyonların lokalizasyonu, dil ve çeviri, kültürel farklılıklar ve benzeri faktörler nedeniyle, yönetilmesi ve büyütülmesi ciddi kaynaklar gerektiren ve fakat bir o kadar da önemli bir pazar.
Zomato, toplam cirosunun büyük kısmını oluşturan, Hindistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Avusturalya ve benzeri çekirdek pazarlarda sadece reklam değil, online sipariş, online rezervasyon, Zomato Gold (ayrıcalıklı kulüp üyeliği) ve diğer iş kollarında da faaliyet göstermekte. Bu pazarlardaki ciro potansiyeli ve rekabet koşullarında son aylarda gördüğümüz değişiklikler, önümüzdeki dönemde limitli kaynaklarımızın büyük bir kısmını bu pazarlar için optimize etme ihtiyacı doğururken, Türkiye pazarı üzerinde de baskı oluşturmaya başladı. Türkiye’de sektörün komplike yapısı, pazardaki risk faktörleri ve TL’nin dolar karşısındaki uzun vadeli değer kaybı da değerlendirildiğinde; maddi, operasyonel destek ve insan / liderlik kaynaklarının Türkiye’ye dedike edilmesi zorlaştığından dolayı, Türkiye pazarındaki operasyonumuzu dondurma kararı aldık.
İşletmelerin, hali hazırda devam eden kampanyaları ve Zomato’nun sağladığı servisleri kısa bir süreliğine, hiçbir aksaklığa uğratmadan devam ettiriyor olacağız. Kullanıcılarımız da, Zomato’yu bugüne kadar olduğu gibi kullanmaya devam edebilirler.
Zomato’nun bir ekosistem olarak yaşamını devam ettirmesinde, bundan sonra işletmeler ve kullanıcılarımızın daha da büyük ve kritik bir rolü olacak. Her ne kadar saha ekiplerimizle, bilgileri aynı efektiflikte güncelleyemiyor olsak da, platforma olan altyapısal ve içeriksel desteğimiz, merkezi bir şekilde devam ediyor olacak." (Haber Merkezi)