Kiralık arabayla Bozcaada'ya 'gidilemiyor'!

Bozcaada'ya Geyikli'den geçiş için arabalı vapur kuyruğunu düzene sokmayı amaçlayan rezervasyon sisteminde, kiralık araçlı tatilcilere 'ikinci sınıf' muamelesi yapılıyor. GESTAŞ'ın sisteminde plakasız bilet almak imkânsız. Fakat kiralayacağınız aracın plakasını da çoğunlukla son dakikada öğrenebiliyorsunuz. GESTAŞ'ın bu çıkmaza yanıtı, 'Kuyrukta bekleyin'den ibaret...

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Yaz tatillerinin popüler adresi Bozcaada'ya arabayla giden bilir: Yolculuğun en çok sabırsızlık yaratan noktası, Geyikli İskelesi'nden Ada'ya geçmek için girilen arabalı vapur kuyruğudur. 30 araç alan arabalı vapurlar gün içinde mütemadiyen sefer halinde olsa da, 45 dakikalık aralar tatilcilerin yoğunluğuna çoğunlukla yetişemez; kuyruk uzar da uzar...

Çanakkale çevresindeki vapur seferlerini düzenleyen GESTAŞ, bu karmaşayı önlemek için bir süredir rezervasyon sistemi uyguluyor. Geçen yıl da online rezervasyon seçeneği devreye girdi. Yani erken davranıp aracınızın plakasını verir, rezervasyon yaptırır ve seferden 24 saat önce biletinizi satın alırsanız, Geyikli'de hiç beklemeden kendinizi Bozcaada vapuruna atabiliyorsunuz. Ancak bu uygulamanın şaşırtıcı bir eksiği, 'ayrımcı' bir tarafı var: Türkiye'de yıllık 300 bin kiralık araç kullanıcısı Bozcaada vapuru için rezervasyon yaptıramıyor, önceden bilet alamıyor! Yoğun günlerde de, rezervasyon yapabilenlerin doldurduğu vapurlarda 'piyango'dan yer çıkmasını, belki de saatlerce beklemek zorunda kalıyor...

Fotoğraf: Wikipedia Commons / Hüseyin Öcal. Fotoğraf: Wikipedia Commons / Hüseyin Öcal.

ARAÇ KİRALAMA UYGULAMASI DÜNYANIN HER YERİNDE AYNI

Sorun şu: Araba kiralama şirketleri, müşteriye kiralanacak aracın plakasını son güne kadar veremiyor. Gazete Duvar'ın görüştüğü büyük bir araba kiralama şirketinin yetkilisi, bu durumu şöyle izah ediyor: "Biz rezervasyonları belirli bir araç için değil, araç grubu için alıyoruz. Zira bazen müşteriler seyahatlerini uzatıyor. Kaza yapanlar olabiliyor. Dolayısıyla o araba dönmüyor. Bu nedenle bir sonraki müşteriye hangi aracı vereceğimiz bazen son ana dek belli olmuyor." Bu, dünya çapında bütün araç kiralama şirketlerinin ortak uygulaması...

'KİMLİĞİM, SAATİM, HER ŞEYİM BELLİ OLSA BİLE Mİ?'

Ancak GESTAŞ yetkilileri bu 'ayrıntı'yı hiç düşünmemiş görünüyor. Zira araç plakası vermeden telefonda da, internet üzerinden de rezervasyon yaptırmak, gişeden bilet almak mümkün değil. Belli ki uygulama güvenlikle ilgili. Fakat çok sayıda vatandaşı mağdur ettiği de aşikâr. Görüştüğümüz iki ayrı GESTAŞ yetkilisi de, "Plaka olmadan rezervasyon yaptıramayız" diyor. "Peki ben aracı 24 saatten kısa bir süre kala, vapura bineceğim günün sabahı alacağım. Binmek istediğim vapurda yer de var ama plakayı önceden öğrenemiyorum, ne yapmamı önerirsiniz?" sorusuna yanıt ise 'boş yer bulana kadar beklememiz gerekeceği' yönünde.

CUMARTESİ VEYA BAYRAM GÜNÜ SON ANDA KARAR VERMEK HAYAL

"Kaç kişi ve saat kaçta geleceğim, kiralayacağım aracın tipi ve haliyle TC kimlik numaram belli. GESTAŞ araç kiralayan müşterileri hiç düşünmemiş olamaz herhalde?" diye bir umut, bir daha sorsanız bile yanıt aynı: "Plaka verilmeden rezervasyon alamıyoruz." Kısacası GESTAŞ, 'Kiralık araçla geliyorsanız yer bulana kadar beklemek zorundasınız' diyor... Yani bir cumartesi sabahı aklınıza esip araba kiralayarak Bozcaada'ya gitmeyi unutun, hele bayram kalabalığında tenezzül bile etmeyin çünkü sabahtan akşama kadar bekleyebilirsiniz diyor... Ya da kesenin ağzını açıp arabayı tatile çıkmadan birkaç gün önce kiralayacak ve vapurda yer kalmış olması için 'dua edeceksiniz'. Bu senaryoda da, kendinizi GESTAŞ'a göre ayarlayıp cuma akşamı veya cumartesi gibi yoğun günlerde gitmeyeceksiniz...