Avrupa dizel araba yasağına hazırlanıyor

Alman yargısı dizel arabaların yerel yönetimler tarafından ülkede yasaklanmasına yol verdi. Benzinli araba yasağı Avrupa'ya yayılıyor.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Almanya'da Federal İdari Mahkeme, şubat ayının sonunda Leipzig, Stuttgart ve Düsseldorf gibi büyük şehirlere, dizel yakıtları yasaklama izni verdi.

Almanya'da dizel arabalarla ilgili hukuki süreç Baden-Württemberg ve Kuzey Ren Vestfalya eyaletleri tarafından verilen dilekçeyle başlamıştı. Alman eyaletlerinde bu yönde bir bilinç oluşmasının temel sebeplerinden birinin de, 2015 yılında ortaya çıkan Volkswagen emisyon skandalı olduğuna dikkat çekiliyor. Volkswagen'in arabaların kirlilik emisyon ölçümlerini manipüle edip düşük gösteren yazılım kullandığı ortaya çıkmıştı. Alınan yeni karardan, Almanya trafiğinde seyreden yaklaşık 12 milyon (2017 Ocak rakamlarına göre ülkede 45 milyondan fazla kayıtlı araba bulunuyor) aracın etkileneceği düşünülüyor. Bu durumun Avrupa'nın en büyük otomotiv pazarına da darbe vuracağı da öngörülüyor. Ülkedeki çevre hareketi içinde karar büyük bir sevinçle karşılandı. Almanya Çevre Ortaklığı (DUH) üyesi Jürgen Resch "Almanya'da temiz hava için harika bir gün" yorumunu yaptı.

KARAR AB ÜLKELERİNE ÖRNEK OLUYOR

Almanya yargısının bu kararının diğer ülkelere de örnek teşkil etmesi bekleniyor. Dizel yasağı şimdiden Avrupa kıtasının diğer ülkelerine de yayılmaya yayılmaya başladı. İtalya'nın başkenti Roma 2024 yılından itibaren şehir merkezinde dizel arabaları yasaklamaya karar verdi. Geçen yıl İtalya'da satılan yeni arabaların üçte ikisi dizeldi.

Madrid geçen sene, 2025 yılına kadar 2000 yılından eski olan araba modellerinin şehir merkezine girmesini yasakladı. Kopenhag Belediye Başkanı Frank Jensen, 2019 yılının başından itibaren geçerli olmak üzere bu konuda yasal düzenleme yapmaya hazırlandıklarını açıkladı. Paris, 2030 yılında her türlü benzinli arabanın şehir merkezine girişini yasaklamayı hedefliyor.

Finlandiya'nın başkenti Helsinki'de bir yasak yürürlüğe konulmadı ama sürücüsüz arabalardan bir noktadan alıp, bir noktaya bırakan minibüsleri, bisiklet paylaşımını de kapsayan akıllı telefonlar aracılığıyla kullanılabilecek olan talep temelli bir ulaşım ağı kurmayı planlanıyor. Norveç'te Oslo, şimdilik sadece bir günlüğüne dizel arabaların şehir merkezine girişini yasakladı. Tek günde trafik yoğunluğunda yüzde 30, hava kirliliğinde ise yüzde 25 düşüş yaşandı.

AB Sağlık İdaresi verilerine göre, hava içindeki azot oksitler (NOx) ve ince organik parçacıkların yarattığı kirlilik 400 bin prematüre bebeğin ölümüne sebep oluyor.

DOĞUDA İKİNCİ EL TEHLİKESİ

Ekoloji aktivistleri Almanya'nın bu kararından memnun olasalar da belli çevre örgütleri de olası bazı pürüzlere dikkat çekiyor. Dillendirilen en büyük olası sorun ise dizel arabaların ikinci el otomobil sıfatıyla Polonya, Çek Cumhuriyeti, Romanya ve Bulgaristan gibi ülkelere kayması. Risk grubundaki ülkeler arasında yer alan Polonya, halihazırda AB hava kalitesi standartlarında uymadığı için ihtar almış durumda. Başta Krakow olmak üzere çok sayıda Polonya şehri bölgedeki en kirli şehirler arasında sayılıyor. Romanya'da herhangi bir hava kirliliği vergi düzenlemesi yok ve Bükreş dünyanın en kalabalık beşinci şehri olarak biliniyor. Geçen sene Romanya'da kayıtlı olan beş arabanın dördü ikinci el araba olarak kayda geçti.