İkinci el araçta fiyat düşüşü beklemeyin
TL’nin değer kaybıyla ivmelenen, fakat geçen yıl Mayıs’tan yılsonuna kadar yavaşlayan ikinci el araç pazarı tekrar yükselişte. Mevcut koşullarda fiyatların sıfır araçlara paralel artışı bekleniyor.
DUVAR- 2020’de dünyayı saran pandemi sürecinde küresel otomotiv üretimi ciddi düşüş kaydetti. Peşi sıra çip üretiminde kriz doğdu. Dünya piyasaları sonrasında toparlanırken, Türkiye negatif ayrışarak TL’nin aşırı değer kaybıyla ağır enflasyon girdabının içine girdi; halen de çıkamıyor.
Mevduat faizleri her ne kadar yükselse bile yine de enflasyonun oldukça altında. Tasarruf sahipleri de paralarının değerini koruyabilmek için döviz ve altının yanı sıra araç alımına yöneliyor. Sıfır araçların olağanüstü vergilerle hırpalanması ve krediye olan erişim zorluğu, ikinci el otomobilleri de bir yatırım aracına dönüştürüyor.
İKİNCİ ELDE FİYATLAR YÜZDE 15 ARTTI
Diğer yandan gayrimenkulde olduğu gibi bir “fiyat balonu” mu oluştuğu sorusu akıllardaydı. Nitekim 2023 Mayıs ayından yıl sonuna kadar fiyatlarda gerileme kaydedildi. Otomotiv sektörünün veri değerlendirme ve ikinci el fiyatlandırmada etkin şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, ikinci el pazarında 2024 başı itibarıyla yaşanan talep ve fiyat artışlarının önümüzdeki aylarda da devam edeceğini söylüyor.
800 bin ila 1,2 milyon TL arasında bir buçuk yaşa kadar ikinci el araçlara, konuttan daha fazla yatırım yapıldığını vurgulayan Yalçın, “İlk çeyrekte ikinci elde fiyatlar yüzde 12-15 arttı. Geçmişte yüksek fiyatla ikinci el otomobil satın alıp piyasa düştüğü zaman bu duruma dayanıp aracını elinde tutanlar, şimdi satışa koyuyorlar. Kimse ikinci elde fiyatlar düşmeye devam ediyor demesin. İkinci el araç fiyatları bir dönem olduğu gibi fahiş biçimde artmıyor, ama dengesini buldu diyebiliriz” şeklinde konuşuyor.
KREDİ MUSLUĞU KAPALI, RAĞBET İKİNCİ ELE
Yaz mevsiminin yaklaşmasıyla sıfır otomobil pazarındaki hareketliliğin ikinci elde de görüldüğünü söyleyen Hüsamettin Yalçın, “Bugün sıfır kilometre C segment bir otomobilin ortalama fiyatı yaklaşık 1,3-1,6 milyon TL arasında. Kredi musluklarının kapalı olduğu bir dönemde sıfır kilometre araç alımı neredeyse sadece nakit paraya döndü. Tabii buna ulaşamayan yaklaşık yüzde 60-70’lik kesim ikinci ele yöneldi. İkinci el daha fazla talep gördüğü konuma tekrar yerleşmeye başladı. Para politikaları, enflasyon ve faizlerin durumuna göre yılın ikinci çeyreğinde ikinci eldeki talep daha da artacaktır” diye açıklıyor.
HATCHBACK’İN ÖMRÜ BURAYA KADARMIŞ
Dünya pazarında ilk kez 2015’te İstanbul'da tanıtılan ve sonbaharında yollara çıkan, Tofaş’ın Bursa tesislerinde ürettiği Fiat Egea’da bir devrin sonu geldi. Türkiye’de Egea, Avrupa’da Tipo adıyla satışa sunulan model, bugüne dek Sedan, Hatchback, Station Wagon, Cross, Cross Wagon gövde tipleri ile üretiliyordu. 2016’dan bu yana sekiz yıldır üst üste Türkiye’nin en çok satan otomobil modeli olan Egea’nın Station Wagon’dan sonra Hatchback versiyonun da üretimi sona erdi.
Türkiye ve Avrupa’da yükselen SUV pazarının etkisiyle modelin yükseltilmiş hali Egea Cross, Hatchback’in sonunu getirdi. Tofaş’ın son faaliyet raporuna göre, Egea’nın HB ve SW gövde tiplerinin toplam ihracatı 2023’te yüzde 42 azalmıştı. Model artık Sedan, Cross ve Cross Wagon versiyonlarıyla satılıyor.
Geçen yıl Egea Sedan 80 bin adetle Türkiye’nin en çok satan otomobili, Egea Cross ise 41 bin adetle en çok satan SUV’si oldu. Diğer yandan Egea projesi 2025’te yepyeni bir modelle yer değiştirecek.