İkinci el piyasası krizde: ‘Satacak araba bulamıyoruz’
İkinci el araba pazarları, fiyatların katlanması nedeniyle boşaldı. Her marka aracın satıldığı pazarda talebi karşılayacak araç bulunmuyor. Olan araçların fiyatı da her geçen gün artıyor.
Pelin Akdemir
BURSA - Eskiden her türlü aracın satıldığı ikinci el araba pazarlarında bu yıl durum değişti. Pandemiyle birlikte yurtdışından araba ithalatının azalması, sıfır araç satıcıları tarafından arabaların stoklanması ve enflasyonun etkisiyle otomobil sektörü daraldı.
Araba pazarlarında bireysel satıcılardan çok galericiler bulunuyor. Üst segment arabalar, hemen hemen hiç bulunmazken fiyatı daha uygun olan Fiat, Renault, TOFAŞ marka arabalar öne çıkıyor.
NİLVAK Açık Oto Pazarı’nda araç satmak isteyenler, 70 lira giriş bedeli ödeyerek araçlarını pazarda satışa sunabiliyor. Önceden Nilüfer Belediyesi’ne ait olan yer, özelleştirilerek Çelebi İnşaat’a satılmış. Önceden 50 dönüm arazi üzerinde kurulan alan, şimdilerde daha küçük ve büyük bir kısmı da boş.
17 seneden beri her hafta araba pazarında satış yaptığını söyleyen Efecan Otomotiv sahibi Ahmet Nedir, iki sene önce 70 bin lira olan aracın fiyatının, bu yıl 550 bin liraya yükseldiğini ifade etti. Nadir “En çok prim yapan otomotiv sektörü oldu. Toyota, Vokswagen, Egea marka araçlar daha çok tercih ediliyor. Almanya menşeili araçlar daha sessiz ve sağlam olduğu için, TOFAŞ’ın yedek parçası daha kolay bulunduğu için tercih ediliyor” dedi.
Bankaların seçime kadar kredileri kısmamasının araba satışlarında azalmaya neden olduğunu belirten Nedir, “Her gün fiyatlara zam geliyor. Bugün aldığın araç dünden pahalı, yarından ucuz oluyor. Enflasyondan dolayı geçen sene 300 bin lira olan Polo, şimdi 550-600 bin lira. Büyük bayilerde araba var, vermiyorlar. Stokçuluk yapılıyor. Firmadan bin tane araç alıyorsa, 20 tanesini satıyor” diye konuştu.
Mustafa K., 20 yıldır oto pazarında bez, temizleyici malzeme satışı yapıyor. Bilecik, Balıkesir, Bandırma gibi çevre illerden araçların olduğunu ama ilgilinin, satışların azaldığını aktardı:
“Eskiden lokanta, çay ocakları vardı, dolu olurdu. Şimdi oralar kapatıldı, alan küçüldü. Döküntü arabaya bile en az 80 bin lira istiyorlar. Şahin, Doğan alt kesim arabasıydı, şimdi cumhuriyet altını gibi olsu. Herkes kendine göre fiyat yükseltiyor. Bugün 80 bin lira yazılan arabaya, bir sonraki hafta 110 bin lira yazıyorlar.”