İnternet erişiminde hangi bölgeler önde?
İnternet erişim imkanına sahip hanelerin oranı geçen yıla göre 1,4 puan artarak yüzde 94,1'den yüzde 95,5'e yükseldi.
DUVAR -Türkiye İstatistik Kurumu, Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması-2023'ün sonuçlarını açıkladı. Türkiye'de bu yıl 16-74 yaş grubundaki kişilerin internet kullanım oranı yüzde 87,1'e ulaştı. Bu oran geçen yıl yüzde 85 olarak kayıtlara geçmişti. İnternet kullanım oranı 16-74 yaş grubundaki erkeklerde yüzde 90,9, kadınlarda yüzde 83,3 olarak kaydedildi.
Ülke genelinde internet erişim imkanına sahip hanelerin oranı geçen yıla göre 1,4 puan artarak yüzde 94,1'den yüzde 95,5'e yükseldi. TÜİK'in ayırdığı bölgelere göre, hanelerin internete erişim oranı dağılımı şöyle oldu:
İstanbul: 98,5
Batı Marmara: 93,1
Ege: 96,5
Doğu Marmara: 94
Batı Anadolu: 97
Akdeniz: 93,8
Orta Anadolu: 93,1
Batı Karadeniz: 92,3
Doğu Karadeniz: 91,2
Kuzeydoğu Anadolu: 94,7
Ortadoğu Anadolu: 97,9
Güneydoğu Anadolu: 96,4
Son bir yıl içinde özel amaçla resmi makamların internet sitelerini ve uygulamalarını kullanan ve internet üzerinden kamu hizmetlerinden yararlanan bireylerin oranı yüzde 73,9 olarak kayıtlara geçti. e-Devlet hizmetlerini kullanım amaçları arasında, yüzde 69,6 ile resmi makamlar veya kamu hizmetleri tarafından kendisi hakkında saklanan kişisel bilgilere erişme ilk sırayı aldı. Bunu, yüzde 51,3 ile kamu kurumlarından veya kamu hizmetlerinden bir randevu alma veya rezervasyon yaptırma, yüzde 48,2 ile kamu kuruluşlarına ait internet sitelerinden bilgi edinme takip etti.
2022 yılında yüzde 46,2 olan e-ticaret oranı bu yıl yüzde 49,5'e çıktı. Mal, hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı erkeklerde yüzde 52,4, kadınlarda yüzde 46,6 olarak gerçekleşti. Bu oran, en son mal, hizmet satın alma ya da sipariş verme zamanlarına göre incelendiğinde, bireylerin yüzde 38'inin yılın ilk 3 ayında mal veya hizmet satın aldığı ya da sipariş verdiği belirlendi.
2023 yılının ilk 3 ayı içinde mal veya hizmet satın alan ya da sipariş verenlerin yüzde 75,5'i giyim, ayakkabı ve aksesuar satın aldı. Bunu, yüzde 47,6 ile lokantalardan, fast food zincirlerinden, yemek servisi şirketlerinden yapılan teslimatlar, yüzde 37,1 ile gıda ürünleri, yüzde 32,2 ile kozmetik, güzellik ve sağlık ürünleri, yüzde 28,8 ile temizlik ürünleri ve kişisel bakım malzemeleri izledi.
Erkeklerin yüzde 69,3'ü giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 48,9'u lokantalardan, fast food zincirlerinden, yemek servisi şirketlerinden yapılan teslimatları, yüzde 37,2'si gıda ürünleri alışverişi yaptı. Kadınların yüzde 81,7'si giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 46,4'ü kozmetik, güzellik ve sağlık ürünleri, yüzde 46,4'ü lokantalardan, fast food zincirlerinden, yemek servisi şirketlerinden ürün satın aldı.