İtalyan, Fransız, Japon, Koreli: Artık son yerlimiz de Çinli
BYD’nin yatırımıyla otomobil üretici marka sayısı altıya çıkacak. Yüzde 30 civarında olan yerli araç satışı aslında üreten firma azlığından kaynaklı. Türkiye’nin yerlileri ise pazarın dominantları.
DUVAR - Hafta başında açıklanan anlaşmayla Çin’in en büyük otomotiv üreticilerinden BYD, Türkiye’de yatırım için ilk adımı attı. Batarya üretimiyle başlayan, sonrasında yenilenebilir enerji alanlarında büyüyen şirket, şimdi dünya çapında elektrikli araç üretiminde en önemli oyunculardan. BYD'nin ürün yelpazesinde hem binek hem ticari elektrikli araçlar, uzun ömür açısından avantajlı lityum demir fosfat bataryalar ve elektrikli raylı sistemler bulunuyor.
BYD, Haziran 2022'de dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi olarak Tesla'yı geride bıraktı. Ağustos 2023’te küresel çapta 5 milyonuncu elektrikli araç satışını kutladı. Farklı ülkelerde üretim yapan BYD’nin Toyota ile de ortak girişimi var.
BYD’nin Türkiye fabrikasının ciddi bir istihdam kaynağı ve ihracat olanağı sağlaması bekleniyor. Manisa’da kurulacak tesis başlangıçta 150 bin araç kapasitede olacak. 2026’nın sonlarına doğru devreye girmesi planlanan tesiste elektrikli ve şarj edilebilir hibrit modeller üretilecek.
ALTINCI OTOMOBİL ÜRETİCİSİ OLACAK
Otomobil üretimi için ülkemize gelen son yabancı yatırımcı Honda’ydı. 1997’de başladığı üretimini, küresel endüstrinin elektrikli araçlara yönelmesiyle ‘uygun kapasitesinin sağlanması’ için Nisan 2019’da sonlandırmıştı. Onun öncesinde gelen diğer yatırımlarsa Toyota ve Hyundai olmuştu.
BYD’nin yatırımı uzun zaman sonra gelmesi bakımından önemli. Diğer yandan bu hareketle firma, Çin’den ithal edilen araçlara getirilen yüksek gümrük duvarından atlamayı başarmış olacak. BYD bu üretim kararıyla, Oyak Renault, Tofaş Fiat, Toyota Türkiye, Hyundai Assan ve son olarak geçen yıl banttan inen Togg araçlarından sonra ülkemizin altıncı otomobil üreticisi olacak.
İÇ PAZARDA YERLİ SATIŞLARI YÜZDE 30
Bu yılın ilk yarısında toplam 463 bin adet olan otomobil satışlarının 141 binini, diğer deyişle ancak yüzde 30’unu yerli araçlar oluşturdu. Altı aylık dönemde otomobil satışları yüzde 7, ithal otomobil satışları yüzde 14 artarken, yerli araç satışları yüzde 5 azaldı.
Fiyatlarının ekonomik olması ve yedek parçaya ulaşımın kolaylığından dolayı yerli araç satışlarının daha fazla olması beklenir. Fakat yerlilik oranının az olması aslında üretici sayısının azlığından kaynaklı. Bu yılın ilk yarı satışlarına oransal olarak bakınca, Fiat marka araçların yüzde 99’u, Toyota’nın yüzde 80’i, Renault’nun yüzde 77’si, Hyundai’nin ise yüzde 71’i yerli üretim. Togg’un yeri ayrı; o sadece burada üretiliyor ve satılıyor. BYD’nin gelmesi yerli üretici sayısının artması bakımından da yararlı.
EN YÜKSEK YERLİLİK FIAT’TA
Türkiye’de son yıllarda en çok satan otomobil tahtında Tofaş tesislerinde üretilen Fiat Egea oturuyor. Başladığı 2015 yılında sedan, hatchback ve steyşın olarak üretilen model, şimdi sedanın yanı sıra Cross ve Cross Wagon versiyonlarıyla tüketiciyle buluşuyor. Dizel, benzinli ve hibrit versiyonları bulunan Egea’nın ömrü 2025 yılı sonunda dolacak. Ama halen ülkede satılan her Fiat markalı aracın yüzde 99’u Bursalı Egea.