Panik butonu ile 15 bin şiddet başvurusu: 'Bu kadınlara ne oldu?'
Şiddet mağduru kadınların acil durumlarda kullanması amacıyla geliştirilen “panik butonu” 21 ayda 342 bin 926 kadın tarafından telefona yüklendi, 15 bin 489 kadın ihbarda bulundu. Ankara Barosu Kadın Hakları Merkezi Başkanı İdil Yalçıner Şimşek, “İhbar eden kadınlar uzlaştırma bürolarına yönlendirilebiliyor. Bakanlığın ihbarda bulunan 15 bin kadına hangi koruma tedbirlerinin uygulandığını açıklaması gerekiyor” dedi.
ANKARA - Kadın Destek Uygulaması, (KADES) İçişleri Bakanlığı ve Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı işbirliğinde şiddet mağduru veya şiddet görme riski altındaki kadınlara hızlı müdahalenin sağlanması amacıyla mobil aplikasyonu olarak 24 Mart 2018’de hizmete girdi. Akıllı telefon kullanıcısı kadınların, sanal mağazalardan indirebileceği “Kadın Destek Uygulaması (KADES) ile aile içi ve kadına yönelik şiddet olaylarının mağduru oldukları acil durumlarda cihaz konum bilgisini açarak bir tuşla 155 Polis İmdat Acil Çağrı Merkezine ulaşmaları sağlanıyor. Sistem “Panik butonu” olarak nitelendiriliyor.
İçişleri Bakanlığı’nın verilerine göre; uygulama hizmete girdiği ilk 9 ayda 34 bin 424 kadın tarafından cep telefonuna yüklendi. 6 bin 822 kadın tarafından ise uygulamaya ihbar geldi. Aradan geçen bir senede acil yardım hattı olarak da değerlendirilen aplikasyonu telefonunu yükleyen ve ihbarda bulunan kadın sayısında 10 kat artış gözlendi. Sanal mağazalardan indirilebilen uygulama, toplam 21 ayda 342 bin 926 kadın tarafından akıllı telefonlara yüklenirken, 15 bin 489 kadın tarafından da uygulamaya ihbar geldi. Rakam yaklaşık 343 bin kadının potansiyel şiddet mağduru olduğunu gözler önüne sererken, İçişleri Bakanlığı verilerine göre; ihbar çağrılarının ortalama yarısının gerçek olduğu görüldü.
'ARTIŞ KADINA ŞİDDETİN YAYGINLAŞTIĞINI GÖSTERİYOR'
Ankara Barosu Kadın Hakları Merkezi Başkanı İdil Yalçıner Şimşek, KADES uygulamasını indirenlerin sayısındaki artışı değerlendirdi. KADES uygulamasının kadına şiddette hayata geçirilmiş önemli bir proje olduğuna dikkat çeken Şimşek, uygulamanın son dönemde bilinirliğinin artmasının sayıyı artığını söyledi. Aplikasyonu geçen seneye oranla daha çok kadının cep telefonuna yüklemesini ‘kadının farkında olması’ olarak değerlendiren Şimşek, yine de sayının artmasının olumlu karşılanamayacağını kaydetti. Verilerin yaklaşık 343 bin kadının potansiyel şiddet mağduru olduğunu gösterdiğine işaret eden İdil Yalçıner Şimşek, “Aplikasyon ilk etapta güzel işletiliyor. Uygulamadan ihbar yapıldığı an polisler en kısa sürede olay yerinde oluyor. Kadınların şiddetle mücadelesinde önemli bir adım ama sayısının artması bize gösteriyor ki daha çok kadın şiddete maruz kalıyor, şiddetin yaygınlaştığını gösteriyor” dedi.
KADES’E BAŞVURAN 15 BİN 489 KADINA NE OLDU?
KADES uygulaması kapsamında 15 bin 489 kadının şiddet ihbarında bulunduğunun altını çizen Şimşek, şöyle konuştu:
“İçişleri Bakanlığı’nın bu başvurular sonucu kadınlara ne gibi koruma tedbirleri sağlandı; onu açıklaması gerekiyor. Bu başvurularda kadınların şiddeti önleme merkezlerine yönlendirildiğini duyuyoruz. Karakolda ‘kocanla barış’ da denildiğini duyuyoruz. Ya da uzlaştırma bürolarına yönlendirilebiliyorlar. Bu da uygulamayı anlamsızlaştırıyor. Uygulama güzel ama sonuçların açıklanması gerekiyor. Kaç kadın KADES’ten yararlanarak koruma, uzaklaştırma almış. KADES uygulaması ile hızlı müdahale ediliyor ama sonrasında da takibinin çok iyi ve sıkı yapılması gerekiyor. Bize ihbarlar sonrası sonuçları açıklamaları lazım.”