Kış alışverişi ikilemi: Satın almak ya da alamamak bütün mesele bu

Giyim sektöründe artan fiyatlar nedeniyle tüketiciler davranış modellerini değiştiriyor. Alışveriş sitelerindeki ziyaretler düşerken tüketiciler zorunlu olmadıkça ürün almadıklarını söylüyor.

Google Haberlere Abone ol

İSTANBUL - Türkiye İstatistik Kurumu’na (TÜİK) göre yıllık enflasyon ekimde yüzde 61,36 olurken, aylık artış yüzde 3,43 olarak açıklandı. Enflasyon Araştırma Grubu (ENAG) ise 12 aylık enflasyonu yüzde 126,18 olarak duyurdu. Orta Vadeli Planda ise 2023 enflasyon hedefi yüzde 65 olarak gösteriliyor. Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (TÜRK-İŞ) verilerine göre açlık sınırı 13 bin 334 liraya yoksulluk sınırı 43 bin 433 liraya dayandı.

Bu tablo ile kış ayına girerken temel giyim ürünlerinde fiyatlar bütçeleri zorluyor.

Hava sıcaklıkları yüksek seyretse de mağazalarda kışlık ürünler çoktan görücüye çıkmış durumda. Yeni sezon ürünlerinden birkaçını almaya niyetlenen ve 11 bin 402 lira asgari ücretle geçinen bir kişi, maaşının neredeyse yarısını gözden çıkarmak zorunda. 

Birçok alışveriş merkezinde şubeleri bulunan markaların çevrimiçi ürün fiyatlarını incelemeye aldığımızda; kadın kaban fiyatları 2 bin liradan başlıyor, 6 bin liraya kadar çıkıyor. Yünlü kaban almanın tavan maliyeti ise 5 bin lira civarında.

Şişme montların fiyatı ise 2 bin 500 liradan başlıyor. Kadın botları 1-3 bin lira arasındayken, kazaklar 500 lira ile bin 500 lira arasında değişiyor.

Erkek reyonunda bulunan dolgulu şişme montlar 2-3 bin lira arasında satışa konurken, erkek kaban fiyatları da 3 bin liradan başlıyor. Erkek kısa bot modelleri bin 300 lira seviyesindeyken, deri botların fiyatı ise 4 bin liraya kadar çıkıyor.

Bir sweatshirt bin 500 liraya kadar satılıyor, bazı mağazalarda erkek kazak fiyatları 800 liradan başlıyor.

Çocuk mont fiyatları da yetişkin mont fiyatları ile yarışıyor. Kimi çocuk montunun fiyatı 2 bin liradan başlıyor. Botlar ise 750 ile bin 500 lira arasında değişiyor.

Alt gelir grubun tercih ettiği görece daha uygun fiyatlı olan zincir mağazalarda da durum pek farklı değil. Temel giyim ihtiyacı olan kazak fiyatları 250 liradan başlayıp 500 liraya kadar çıkıyor. Montlar ise kadın, erkek, çocuk fark etmeksizin 750 liradan başlıyor.

E-TİCARET ZİYARETÇİ SAYISINDA AZALMA

Tekstildeki kullanıcı davranışını anlayabilmek adına tekstil perakendesinin 3 önemli markasının 2022-2023 verilerini kıyaslayan Gemius Türkiye Ülke Müdürü İdil Kesten, 2023’te tekstilde e-ticareti taşıyan 3 dev markanın ortalama ziyaretçi sayısı bir önceki seneye göre yüzde 13 azalma gösterdiğini söylüyor.

Buna ek olarak kişi başına ziyaret sayısında da yüzde 8 azalma gözlemlediğini belirten Kesten, ‘’Yani tekstil firmalarının e-ticaret sitelerini bir önceki seneye göre hem daha az kişi ziyaret etmiş, hem de ziyaretçilerin siteleri ziyaret sıklığı azalmış’’ diyor.

'1 MİLYON KİŞİ İKİNCİ ELE YÖNELDİ'

Ekonominin yavaşladığı dönemde markaların reklam harcamalarında da bir daralma gözlemlediklerini ifade eden Kesten, "3 büyük tekstil devinin yaptığı dijital reklam harcamalarını da Gemius Adreal ürünümüzden inceledik. Dijital reklam harcamasına odaklandık çünkü özellikle e-ticarette satış için dijital performans reklam harcaması gerekir. Ziyaretçi ve ziyaret sayısına paralel olarak tekstil markalarının satın aldıkları reklam adedinde yüzde 10’a yakın bir azalma olduğu görülüyor’’ diyor.

Kesten, ‘’Bununla birlikte ikinci el kıyafet satışının yoğunlukta olduğu Dolap isimli platformun ziyaretçi sayısının Eylül ayında 1 milyon kişi artmış olması dikkatimizi çekiyor’’ ifadeleri ile sözlerini tamamlıyor.

‘KIŞ ALIŞVERİŞİNİ YAZIN İNTERNETTEN YAPIYORUM’

Giyim sektöründe artan enflasyon ve fiyatlar nedeniyle tüketiciler de davranış modellerini değiştirerek, ihtiyaçlarını alternatif yollarla karşılıyor.

Tanınmış bir firmada seyahat danışmanı olarak çalışan Ali Çoşkun Likoğlu, genellikle LCW, Koton ve Mavi’den alışveriş yaptığını ancak kış alışverişi için mont, kaban ve bot fiyatlarını çok yüksek bulduğunu söylüyor.

Likoğlu, kış alışverişlerini genelde yaz aylarının ortasında internet üzerinden yapmaya çalıştığını, bu şekilde geçen senenin sezon sonu ürünlerini daha uygun fiyatlara alabildiğini belirtiyor. Likoğlu, ‘’Maalesef yüksek fiyatlar insanları bu şekilde çözümler üretmeye itiyor. Sezonda yeni bir ürün almak gerçekten çok zor oluyor" diyor.

'SEVDİĞİM MARKANIN BOTLARI ASGARİ ÜCRETE YAKIN'

Çocuk alışverişlerinde de sorun yaşadığını dile getiren Likoğlu, ‘’İstediğimiz zaman istediğimiz alışverişi yapamıyoruz. Sezonda ürün alınca belki kendimizden belki çocukların alışverişlerinde kısıtlamaya gitmek durumunda kalıyoruz. Çocuk için zincir mağazaları kullanıyoruz fakat son yıllarda en uygun gördüğümüz LCW, Koton ve H&M gibi mağazaların fiyatlarında aşırı bir artış var’’ diyor.

Reklam sektöründe çalışan Emine Çengel ise modayı takip ettiğini ancak son yıllarda artan fiyatlar nedeniyle bu yıl elindeki ürünleri değerlendireceğini söylüyor. Belli markaların botlarını sevdiğini ancak fiyatların asgari ücrete yakın olmasından dolatı almayacağını belirtiyor.

Çengel, "Fiyat artışlarına inanamıyorum. Geçen sene ile bu sene arasında yüzde 100'ün üstünde fiyat artışı var. Artık ürünleri birçok karşılaştırmalı firmadan inceleyip en uygun olanını almayı tercih ediyorum. Bırakın kıyafet almayı beyaz yakalı olmama ve iyi para kazanmama rağmen yine de 'ayın sonunu nasıl getiririm’ diye endişeleniyorum" diyor.

Eğitim sektöründe çalışan Necla Ölçer ise çocuğunun öncelikleri için kendi ihtiyaçlarını kıstığını belirterek, "Fiyatların artması sebebiyle zaruri olmadıkça kendimizi giyim konusunda erteliyoruz. Oğlum sürekli büyüdüğü için onun ihtiyaçlarını her şekilde karşılamak ve kendimizden kısmak zorunda kalıyoruz. Giyim en son önceliğim. Evet, geçiniyoruz ama kaliteli bir yaşantımız ve sosyal hayatımız yok maalesef."

"Oğlum için LCW, DeFacto, Zara markalarından alıyorum. Geçen sene mont ihtiyacını almıştım ama diğer ihtiyaçları için fiyat ne olursa olsun alacağım" diyen Ölçer, bu yıl kendisi için alışveriş yapmayı düşünmediğini anlatıyor.