Öğretmenler mülakatta: 'Süre yetersiz, değerlendirmeler muğlak'

20 bin sözleşmeli öğretmen alımı için mülakatlar devam ediyor. Uzmanlar, sürenin yetersizliği ve komisyon üyelerinin değerlendirme farklılıkları nedeniyle mülakatların güvenilir olmadığını söylüyor.

Fotoğraf: Arşiv
Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Milli Eğitim Bakanlığı, bu yıl 20 bin sözleşmeli öğretmen alımı yapılacağını açıkladı. 2023 Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) puanı ile yapılan öğretmen alımlarında Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in ısrarı ile tüm itirazlara rağmen mülakat (sözlü sınav) uygulaması devam ediyor. 1 Temmuz’da başlayan mülakatlara, KPSS puanıyla atama sıralamasının üç katı öğretmen adayı çağırıldı. Fakat her yıl sınava giren 500 bin öğretmenden 20 bin sözleşmeli öğretmen atanması, oranın yüzde 5'in altına düştüğünü ve her 100 öğretmenden yalnızca 5’inin atanacağını gösteriyor.

Mülakatlar MEB tarafından belirlenen 20 ilde gerçekleştiriliyor. 1 Ağustos’ta sona erecek mülakatlarla KPSS’nin yüzde 50’si ve mülakat puanının yüzde 50’si alınarak atama sıralaması yeniden belirlenecek. Belirlenen kontenjan sıralamasında yer alan öğretmenlerin ataması gerçekleştirilecek.

Eğitim Bilimleri Uzmanı Dr. Elif Kurşunlu

MÜLAKAT KAMERA KAYDINA ALINIYOR

Geçmiş yıllarda yapılan mülakatlara ‘adil ve eşit olmadığı, objektif ve liyakat esaslı yapılmadığı’ eleştirilerini engellemek için önlemler alındı. Sözlü sınav girişinde öğretmenlere bir aday numarası veriliyor ve kimlik bilgileri komisyon üyelerinden gizli tutuluyor. Hangi öğretmenin hangi komisyonda sınava alınacağı sınav anında rastgele dağıtılıyor. Sınav salonlarında kamera kaydı ile tüm süreç kayıt altına alınıyor. Öğretmene sorulacak sorular öğretmenin kendisi tarafından kura yoluyla o anda seçiliyor.

Mülakata giren Eğitim Bilimleri Uzmanı Dr. Elif Kurşunlu, tarafsızlığı sağlamak için önlemler alınsa da her ilde kurulan yüzlerce komisyonda görev yapan jüri üyelerinin puanlamada adil ve eşit olamayacağını düşünüyor. Kurşunlu, “Mülakata giren öğretmenlerden kimileri jüri üyelerinin anlayışlı, güler yüzlü, destekleyici olduğunu söylerken kimileri aksini belirtti. Bir komisyonun 90 puan verdiği öğretmene belki de başka bir komisyon 80 puanı uygun görebilirdi” diyor.

MÜLAKAT SÜRESİ 45 DAKİKA OLARAK BELİRLENDİ AMA 20 DAKİKADA BİTİYOR

Mülakatta öğretmenlere 3 soru yöneltiliyor. İlki, güncel, tarihi gelişmeler, sanat, bilim, teknoloji alanlarını içeren 10 puanlık açık uçlu ve yoruma dayalı genel kültür sorusu. İkincisi, 10 puanlık bilgiye dayalı eğitim bilimleri sorusu. Üçüncüsü, 80 puanlık alan öğretimine yönelik soru. Üçüncü kısımda, öğretmenden dersinde örnek bir konu ya da kazanımı nasıl işleyeceğine dair örnek bir etkinlik ve plan sunması isteniyor.

Örneğin, sosyal bilgiler öğretmenleri 7. sınıf konularından sorumlu oluyor. Öğretmenin hangi konuyu anlatacağı mülakat esnasında belli oluyor. Mülakat süresi 45 dakika olarak belirlenmesine rağmen mülakatlar ortalama 15-20 dakika sürüyor. Sürenin uygun bir ölçme için yeterli olmayacağını belirten Kurşunlu, “Üç soru, bir öğretmenin niteliğini belirlemek için kesinlikle yeterli değildir. Mülakat uygulaması hem güvenirlik hem de geçerlilik açısından doğru bir uygulama değildir” ifadelerini kullanıyor.

MÜLAKATLAR İL-İLÇE ŞUBE MÜDÜRLERİ TARAFINDAN YAPILIYOR

Geçmiş yıllarda branş ayrımı yapılmadan öğretmenler mülakatlara karışık alınıyordu. Bu yıl yapılan mülakatlarda aynı branşa sahip öğretmenler aynı gün mülakata alınıyor. Sosyal Hocam Platformu'nun kurucusu İbrahim Ulaş Baldemir, “Kavram karmaşası olmasın, Fen Bilgisi öğretmenine sorulacak soru İngilizce öğretmenine sorulmasın diye böyle bir uygulama yapılıyor. Yani İngilizce öğretmenlerinin hepsi aynı gün sınava giriyorlar. Haliyle o branşa yönelik sorular oluyor” diyor.

Baldemir, 2016-2017 yıllarında komisyon üyelerinin farklı sorular sorduğunu fakat bu sene kamera kaydı olduğu için prosedür dışına çıkmadıklarını belirtiyor. Aynı zamanda soruların yanıtları mülakat esnasında öğretmenden yazılı olarak da isteniyor.

‘0,10 PUAN BİLE OYNATSANIZ SIRALAMA DEĞİŞİYOR’

Mülakatların il-ilçe şube müdürleri tarafından yapıldığını belirten Baldemir, alan konusunda komisyon üyelerinin bilgi sahibi olup olmadığının tartışmalı bir konu olduğunu belirtiyor. Baldemir, verilen puanların sıralamayı etkilediğini şöyle anlatıyor: “Siz bir dil öğretmenisiniz ama dilin temel özelliklerine, gramer bilgisine hakim olmayan biri sizi nasıl ölçebilir? KPSS puanının yuvarlanacağı söylentisi çıktı. Şube müdürlerine de ‘KPSS puanının artı 5 veya eksi 5 dışına çıkmayın’ denildiği yönünde söylentiler var. Bir puan bile önemli, hatta bırakın bir puanı, 0,10 puan bile oynatsanız sıralamada inanılmaz bir oynama meydana geliyor."