Otomobilde çarşı karıştı: Hangi markalar kayıpta, hangileri çıkışta?
Yılın ilk dört ayında otomobil satışları yüzde 16,6 artarak 300 bin adede yaklaştı. Zirve el değiştirirken, pazara yedi yeni marka daha girdi. Lüks Almanlar kayıpta, Çinliler koşar adım ilerliyor.
DUVAR - Yılın üçte biri geride kaldı. Yerel seçim sonrası Nisan ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarı satışlarında toplamda yüzde 22’lik düşüş görülse de, ilk dört ay sonunda rakamlar genelde artışı işaret ediyor. Hafif ticari araç pazarında satışlar dört aylık dönemde yüzde 5 gerilerken, otomobil satışları geçen yıla göre yüzde 16,6 artarak 300 bin adede yaklaştı.
Ancak satışlara markalar açısından bakıldığında, tüketici tercihlerinde önemli değişiklikler yaşandığı görülüyor. Zirve ve ilk on içindeki sıralama bir marka hariç tamamen değişti.
BİR GİTTİ, YEDİ YENİ MARKA GELDİ
2023 yılında Türkiye pazarında 43 marka satış yapıyordu. Bu yıl ise sayı 49’a çıktı. Mazda, düşen satış adetlerini ve artan lojistik maliyetlerini gözeterek pazardan çekilme kararı almıştı. Togg, geçen yılın ilk dört ayında satışta olmadığı için bu yıl karşılaştırma listesine yeni girdi. Diğer yandan Tesla da satış verilerini artık paylaştığı için listede boy gösterdi.
Ancak asıl değişiklik, bu yıl Türkiye’de dört Çinli otomobil markasının daha faaliyete başlamasıyla oldu. BYD, Neta, Hongqi ve Seres yeni Çinlilerimiz... Renault’nun spor araç ürettiği alt markası Alpine bu yıl 5 adet satarak pazara girenlerden.
ZİRVE EL DEĞİŞTİRDİ
Geçen yılın ilk dört ayında en çok satan otomobil markası 46 bine yakın adetle Fiat idi. Fakat bu yıl yaklaşık yüzde 35’lik bir kayıpla 30 bin adedin ardına geriledi ve ikinci sıradaki Renault ile yer değiştirdi. Renault geçen yılki 27 bin 450 adetlik satışını, yüzde 36 artırarak 37 bin 500’ün üzerine çıkardı.
Yeni Clio ile birlikte yedi farklı modeli satışa çıkaran Renault’ya kıyasla Fiat’ın, sadece üç farklı gövde tipi olan yerli üretim Egea’dan başka otomobili pazara sürmediğini de hatırlatmak gerekli.
ÇİNLİLER PAZARIN KAZANANI
Şüphesiz en çarpıcı gelişme, müthiş bir sıçrama yaşayıp 2024 ilk dört ayında en çok satan üçüncü markanın Chery olmasıydı. 2023 ilk dört aydaki 2 bin adetlik satış, bu yıl 20 bin adedi geçti. Chery’nin fiyat/kalite dengesine oynaması Türkiye tüketicisi tarafından takdir gördü.
İlk onda beşinci Hyundai hariç, tüm markaların sıralaması değişti. Toyota satışlarda yüzde 77, Citroen yüzde 53 artış yakaladı. Çok büyük oranlarda olmamakla beraber; VW, Peugeot, Opel ve Dacia satışlarında düşüş görüldü.