RafDuvaR: Yeni çıkan kitaplar
Son günlerde yayımlanan, birbirinden farklı alanlarda dikkat çeken ve okurla buluşan kitapları derledik...
Her Şeyin Hikayesi
Richard Powers, Çevirmen: Kıvanç Güney, 584 syf., İthaki Yayınları, 2024.
Amerikan edebiyatının son yıllardaki popüler isimlerinden Richard Powers, romanlarında yüzlerce yıllık bilim veya coğrafya tarihlerini, edebi karakterlerinin kaderiyle birleştirerek, devasa konuları müthiş kurgusal yetenekleriyle ele alıyor. Bugüne kadar Pen, Ulusal Kitap, Ulusal Kitap Eleştirmenleri gibi çeşitli ödüllere layık görülen çok sayıda roman yazan Powers’ın on ikinci kitabı Her Şeyin Hikâyesi de 2019’da Pulitzer Ödülü’nü kazanmakla kalmayarak New York Times, Washington Post, Time, Newsweek, Kirkus Review ve Amazon tarafından yılın en iyi kitapları arasında gösterildi.
Ağaçlara yönelik büyük bir saygı duruşu olan Her Şeyin Hikâyesi, doğayı, insanları, uygarlığı birbirine bağlayan ağları tüm azametiyle göstermeye çalışıyor: Dünyanın farklı yerlerinden gelmiş insanların Amerika’ya köklerini salarken yanı başlarında her yere uzanmış ağaçların imkânlarından yararlandıklarını; buna karşılık kendi uygarlıklarını kurarken hayat veren ağaçların soyunu nasıl tükettiklerini anlatıyor. Çok farklı karakterde insanların birleşerek ağaçları kurtarmak için nasıl çırpındıklarını, kimi zaman heba olsalar da attıkları tohumların ne kadar etkili olacağını zarafetle işliyor.
Ama Arkadaşlar İyidir
Cihan Kılıç, 232 syf., İthaki Yayınları, 2024.
Arkadaşlarımıza havalı davranmaya çalışmak aptalca mıdır? Sevgilimiz saçımızı en kötü nasıl kesebilir? Greenpeace anketörleri nasıl atlatılmaz? Varoşta yaşayan bir tavuk olmanın zorlukları nelerdir? Türkiye’ye LSD’yi kim getirdi?
Ölümsüz Olmaya Değmez
Bülent Ayyıldız, 144 syf., İthaki Yayınları, 2024.
Edebi tür ve kuramlar, değişen okur-yazar pratikleri, dijitalin hükmü ve yapay zekâ…
Ölümsüz Olmaya Değmez’de nitelikli önermeler ve kıvrak soru-cevaplarla günceli masaya yatırıyor Ayyıldız. Edebiyatın düştüğü zorluklardan postmodernin sorunlu alanına, fantezi ve distopyadan obur okumaya, sosyal medyayla cisimleşen görünürlük telaşından Netflix ve benzerleriyle evrimleşen ekran tutkusuna kadar ilgi duyulup tartışılan birçok konuyu ele alıyor. Kaynak metinlerini etraflıca gösterip samimiyetle tartışarak verimli bir hasat vadediyor okura.
Birikim, deneyim, evrim – çarkları çipli edebiyat meraklılarına…
“Acı çeksek de yazmak bize bir sağaltma, arınma, belki bir itiraf etme ritüeli sağlıyor. Acı karşısında yaratıcılığımız ve ironimiz şahlanıyor. Bazı acılarla boğuşuyoruz, bazılarıyla acı olay geride kalsa da boğuşuyoruz, bazıları hep içimizde sızlıyor ve kurban olarak kalıyoruz. Yazarak ya da başka bir şekilde, şimdi ya da yıllar sonra, ‘kurban’ olmaktan kurtulmak çok ama çok zor. Yazmak bize zoru başarmanın imkânını veriyor, güya yazarak kurban olma hissinden uzaklaşabiliriz. Ben pek başarılı olamadım. Zira yazmanın hayatımız üzerine söz söyleme hakkı verdiği yalanına kendimi inandıramadım.”
Harfiyat Kamyonları
Roni Margulies, 56 syf., Yapı Kredi Yayınları, 2024.
Roni Margulies (İstanbul, 1955-2023) İlk ve orta öğrenimini Şişli Terakki ve High School’da tamamladıktan sonra Robert Kolej’den mezun oldu. 1972’de Londra’ya giderek iktisat okudu; uzun yıllar burada yaşadı. İngiliz şiirinden çevirileri 1975’te Soyut dergisinde, ilk şiirleri 1983’te Tan edebiyat seçkisinde çıktı. Yazko Çeviri, Ger¬gedan, Adam Sanat, Varlık, Gösteri, Defter, Sombahar, kitap-lık gibi dergilerde şiirler, çeviriler ve yazılar yayımladı. Ted Hughes, Philip Larkin, Thom Gunn ve Yehuda Amihay’dan şiir çevirileri var.
Şiir: Her Rind Bilir (1991), Gün Ortasında (1992), Mağrur Olma Padişahım (1994), Bilirim Niye Yanık Öter Ney (1996), Elsa (1999), Uzaklıklar / 1984-1995 Şiirleri (2000), Saat Farkı (2002; Yunus Nadi Şiir Ödülü), TK1980 (2006), Apollo Yılları (2010), Telgrafçiçeği / Top¬lu Şiirler (2014), Ornitoloji (2017), Harfiyat Kamyonları (2024).
Biliyorum, saatler var daha sabaha,
Geceler uzun çünkü gölgeler gaddar.
Hiçbir şey bana hayatımda
Koymadı bu yaşa girmek kadar.