Reklam Kurulu'nun haziran ayı toplantısı sonuçlandı

Haziran ayı toplantısını gerçekleştiren Reklam Kurulu, gündemindeki 147 hakkında mevzuata aykırılık kararı verirken, toplam 20 milyon 100 bin 269 lira tutarında idari para cezasına hükmetti.

Fotoğraf: Arşiv
Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Reklam Kurulu, 11 Haziran 2024 tarihinde gerçekleştirdiği toplantısında gündeminde bulunan 175 dosyayı karara bağladığını açıkladı. 

Kurul, gündemindeki 175 dosyadan 147'sini mevzuata aykırı buldu ve bu dosyalar hakkında verdiği "ticari uygulamaları durdurma" kararının yanı sıra toplamda 20 milyon 100 bin 269 lira tutarında idari para cezasına hükmetti. Kurul, mevzuata aykırı bulduğu 147 dosyadan 3'ü hakkında "erişimin engellenmesi" kararına vardı. 

Kurul, tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamalarını ele aldığı toplantısında öne çıkan bazı konuları kamuoyuna duyurdu. 

Reklam Kurulu tarafından yapılan açıklama şu şekilde:

"Tüketicilerin çevre konusundaki duyarlılığının artmasıyla birlikte son dönemde reklam verenlerin tüketicilerin bilgi eksikliğini istismar edecek biçimde 'çevresel beyan' içeren reklamlara yer verdikleri görülmüş olup, tüketicilerin 'yeşil aklama' da denilen bu yöntemle alışveriş tercihlerinin yanlış yönlendirilerek aldatılmasının önlenmesi amacıyla Bakanlığımızca gerekli çalışmalar titizlikle yapılmaktadır.

Bu kapsamda, Reklam Kurulu gıda, giyim ve dayanıklı tüketim sektörlerinde faaliyet gösteren 4 farklı şirketin reklamlarında yer alan 'doğa dostu', 'doğayı senin kadar düşünen' ve 'iklim dostu' gibi çevreye ilişkin genel beyanların gerekli bilgiler verilmeden ve tüketiciler nezdinde belirsizliğe neden olacak şekilde kullanıldığı, ayrıca inceleme konusu reklamlarda yer alan çevreye ilişkin iddiaların ispatlanamadığı gerekçeleriyle söz konusu reklamlar hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar vermiştir. Tüketicilerin doğaya ilişkin hassasiyetinin yeşil aklama yoluyla istismar edilmesinin önüne geçebilmek için Reklam Kurulu tarafından sektörel bazda yapılan incelemeler aralıksız olarak devam etmektedir.

Kurulun bu ayki toplantısının önemli gündem maddelerinden bir tanesini de taklit ayakkabı reklamları oluşturmuştur. Ayakkabıda ürün güvenliğinin sağlanması ve tüketici sağlığının korunması amacıyla özellikle sosyal medya mecralarında görülen koruma altındaki markaların logo ve diğer ayırt edici unsurlarının tüketicinin yanıltılmasına yol açacak şekilde kullanıldığı taklit ayakkabı reklamlarıyla ilgili yapılan inceleme ve değerlendirmeler neticesinde Reklam Kurulu tarafından reklam mevzuatını ihlal ettiği değerlendirilen 17 adet reklam veren hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar verilmiştir.

Bu gündem maddeleri dışında, tüketiciler nezdinde gerek üretim kalitesi gerekse de ürün niteliği açısından her geçen gün önemi artan coğrafi işaretli ürünlere ilişkin olarak ortaya çıkabilecek yanıltıcı uygulamalara karşı Reklam Kurulu tüketicilerin haklarını korumak amacıyla denetimlerini sürdürmekte olup 346 sayılı Kurul toplantısında ilgili coğrafi işaret tesciline aykırı biçimde üretim yapan ve reklamlarında 'Ayvalık Zeytinyağı', 'Ayvalık Organik Zeytinyağı', 'Ayvalık Natural Sızma Zeytinyağı' gibi ifadeler kullanan 13 firma hakkında anılan reklamları durdurma kararı verilmiştir."