Salonlarda seyirci krizi derinleşiyor
Türkiye’de Box Office krizi giderek derinleşiyor. Yılın ilk altı ayında sinema salonlarına yaklaşık 15.9 milyon adet bilet kesildi. Bu rakam bırakalım pandemi öncesini, geçen yıl gerçekleşen 22.6 milyonluk satışın bile çok gerisinde. Sektör, krizin yükünü seyirciye yıktıkça, salonlar boşalmaya devam ediyor. 2022 yılı sonunda 37 TL olan bilet fiyatı ortalaması, yılın ilk altı ayında yüzde yüzlük artışla 74 lira civarına gelmiş durumda.
Türkiye’de sinema salonları pandemide aldıkları hasarı atlatmakta hayli zorlanıyor. Zaten pandemi öncesinde düşüş eğilimine girmiş olan seyirci sayısı, salgınla birlikte dibi bulmuştu. Tüm dünyada görece toparlanma sağlanırken, Türkiye pazarı eski görkemli günlerinin çok uzağında…
30 Haziran itibariyle boxofficeturkiye.com verilerine göre yılın ilk altı ayında yaklaşık 15.9 milyon bilet kesildi sinema salonlarında. Bu rakam pandemi öncesinin yanına yaklaşamadığı gibi, salgın sonrası tedirginliğine rağmen geçen yılın ilk 6 aylık döneminde kesilen 22.6 milyon adet biletin bile çok uzağında.
Bunda en büyük etken, artık rahatlıkla ‘fahiş’ diyebileceğimiz bilet fiyatları. Daha önce de geçen yılın sonbaharında bu köşede belirttiğimiz gibi “krizin yükü seyirciye yıkılıyor”. 2022’yi 37 TL civarında bitiren ortalama bilet fiyatı, Box Office verilerine göre şu anda neredeyse yüzde yüz artarak 73.3 TL’ye çıkmış durumda.
Bu durum yalnızca kaybın yükünün seyirciye yüklenmesine neden olmuyor, sektör için de bir yanılsama yaratıyor. Şöyle ki, geçen yılın ilk altı ayında 22.6 milyon seyirci için kesilen bilet gişelere 662 milyon liralık bir hasılat bırakırken, bu yıl 15.9 milyon bilet için 1 milyar 164 milyon TL ödenmiş. Bilet fiyatları 2 kat artarken, gişe hasılatı yüzde 75 oranında artmış. Bu gelir artışı salonları daha ne kadar ayakta tutabilir bilinmez.
Kuşkusuz seyircinin gerilemesinde, daha önce de belirttiğimiz gibi Şahan Gökbakar, Cem Yılmaz, Gülse Birsel, Ata Demirer gibi gişesi bol isimlerin ‘garantili’ dijital platformları tercih etmesinin payı büyük. Ama o taraftan gelen haberler de eskisi gibi büyük ve garanti paraların artık dağıtılamayacağı yönünde. Disney+’ın dünya çapında küçüleceğini duyurması, Türkiye’de içerik alımlarını durdurması pek hayra alamet görünmüyor.
Biz yine salonlara dönelim. Nisan ayında yayınlanan bir rapor, dünya çapında salonların toparlanma eğiliminde olduğunu ortaya koymuştu. ABD’de (Kuzey Amerika) pandemi öncesinde 11 milyar doların üzerinde olan gişe hasılatı, 2 milyar dolara düştükten sonra geçen yıl 7 milyar doların üzerine çıkmıştı. Şimdi yılın ilk altı ayında 4.3 milyar doları bulmuş durumda ki, “Oppenheimer” ve “Barbie” gibi yılın çok izlenmesi beklenen yapımları bu ay vizyona girecek. Yani 10 milyar dolarlara yaklaşması büyük ihtimal yılsonu rakamlarının.
Türkiye’de ise 30-40 milyon bilet aralığında kalacak gibi görünüyor toplam bilet adedi. Çünkü geçmişe dönüp baktığımızda yılın ilk yarısındaki rakamların iki katının biraz altı ya da üzerinde bir yıl son gişesi olduğunu görüyoruz. 2016’da ilk altı ay 30.9 milyon iken yılsonu 58.2 milyona, 2017’de ise 38.3 milyon adet olan rakam 71.1 milyona çıkmış. 2018’e geldiğimizde 36.6 milyondan, 70.5 milyona, 2019’da ise 27 milyondan 59 milyona çıkmış bilet adedi.