'Salvator Mundi': Dünyanın en pahalı tablosu nerede?
Leonardo da Vinci'nin "Salvator Mundi" adlı tablosu, 2017 yılında 450 milyon dolara satıldıktan sonra bir daha görülmedi. Muhammed bin Salman'ın aldığı düşünülen tablonun nerede olduğu bilinmiyor.
DUVAR- Rönesans döneminde yaşayan İtalyan sanatçı Leonardo da Vinci'nin "Dünyanın Kurtarıcısı" (Salvator Mundi) adlı tablosu, 450 milyon dolara satıldıktan sonra bir daha görülmedi.
İsa Peygamber'i dünyanın kurtarıcısı olarak tasvir eden tablo, 2017'de Londra'daki müzayede salonu Christie's tarafından satışa çıkarıldığında, Leonardo'nun son eseri olarak tanıtıldı. Ancak o zamanlarda bile Leonardo'nun tabloda birkaç fırça darbesinden başka emeği olmadığından kuşkulananlar vardı, bu kuşkular da giderek arttı.
Tablo, 450 milyon dolara, Suudi Arabistanlı gazeteci Cemal Kaşıkçı'nın Türkiye'de öldürülmesini emretmekle suçlanan Veliaht Prens bin Selman'ın bir aracısına satıldı.
Gözlemcilerin çoğu, tablonun Orta Doğu'da bir yerde saklandığını düşünüyor. Ancak Cenevre'de vergiden muaf bir alanda tutuluyor olabileceğini söyleyenler de var, bin Salman'ın özel yatında olduğunu da.
2021'de, "Kayıp Leonardo" ve "Satılık Kurtarıcı: Da Vinci'nin Kayıp Başyapıtı mı?" adlarını taşıyan iki yeni belgesel çekildi. Bu belgesellerde kaynak olarak, Ben Lewis'in 2019'da yayınlanan "Son Leonardo" adlı kitabı ve yazılan makaleler kullanıldı.
"Kayıp Leonardo" belgeselinin yapımcılarından Andreas Dalsgaard, BBC'ye yaptığı açıklamada, "Belgeselin adını seçerken, tablonun ve gerçeğin kayıp olmasından esinlendik. Ancak hazineler ve hazine avı gibi sahnelerle dolu Indiana Jones gibi filmler de ilham kaynağı oldu" dedi.
1500'lü yıllardan kalan tablonun epey hasar gördüğü, kötü bir şekilde restore edildiği ve muhtemelen bir Leonardo hayranı tarafından, pek de fazla önemi olmayan bir eser olarak defalarca satıldığı düşünülüyor.
2005'te New Orleans'da adı sanı pek bilinmeyen bir müzayede salonunda ortaya çıkan ve 1175 dolara iki New York'lu sanat tacirine satılan tablo, restorasyon uzmanı Dianne Modestini'ye götürüldü. Tablonun üzerinde yıllardır biriken kiri ve üst-üste yapılan boyamaları temizleyen Modestini, bunun gerçek bir Leonardo olduğundan kuşkulanan ilk kişi oldu.