Scooter sorunu: Türkiye'nin çözemediği problemi dünya nasıl çözdü?
Dünyanın birçok yerinde “çevre dostu” e-scooterlerin kullanımına dair yasal düzenlemeler yapılıyor. E-scooterin sıklıkla kullanıldığı ülkeler için dönem dönem düzenlemelerin güncellenmesi söz konusu.
ANKARA - “Çevre dostu” olan e-scooterler, bugünlerde ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarıyla gündemde. Dünyanın birçok yerinde, özellikle pandemiyle birlikte yaygınlaşan e-scooterlerin yasal durumu ve bağlı olduğu kurallar Türkiye'de de dünyada da konuşuluyor.
Farklı ülkeler e-scooterlerin trafiğe nasıl dahil edileceklerine dair çalışmaları, sürücülerin ve kiralayan şirketlerin sorumluluklarıyla ilgili düzenlemeleri tartışmaya ve yasal düzenlemeleri güncelleyip uygulamaya koymaya devam ediyorlar. Bu uygulamalara ve düzenlemelere dünyadan örnekler şöyle:
ALMANYA
Almanya e-scooter marketinde dünyada 2’nci sırada. Aynı zamanda Almanya’da yapılan bir araştırmaya göre e-scooterin 16 yaş ve üzeri için düzenli kullanımı yüzde 15. Bu dilim içinde yüzde 45’in kendi scooteri var, yüzde 55’i ise kiralıyor. Bu sebeple e-scooterin güvenli kullanımı için belirli düzenlemeler yapıldı. Ancak düzenlemelere dair kafa karışıklığı devam etmesine rağmen bu düzenlemeler haberlere konu oluyor ve şu sorulara yanıt veriyor:
Kim sürebilir?
Almanya’da e-scooteri 14 yaşın üzerindeki herkes kullanabilir. Aracı kullanmak için ehliyet gerekliliği bulunmuyor. Ancak motorcular için geçerli olan birçok kural e-scooter kullanıcıları için de geçerli sayılıyor. Örneğin, ehliyet sahiplerine yanlış kullanımları durumunda ehliyetlerine işlenen puan cezası verilebiliyor veya sürüş yasağı getirilebiliyor.
E-scooteri ancak 1 kişi sürebiliyor. 2 kişi sürerken yakalanırsanız, 10 Euroluk bir para cezası var. Para cezası sadece bununla da sınırlı değil. İki e-scooter yan yana sürerken yakalanırsa 15 Euro ve 30 Euro arasında değişen para cezaları veriliyor. Bu sebeple tek şerit halinde gitmek bir zorunluluk.