Sınav sorularına cevap veren yapay zeka ‘geçer’ not aldı
Öğrencilerin yapay zeka kullanarak ödevlerini hazırlaması üzerine biz de yapay zekadan ödevimizi hazırlamasını istedik. Gelen metinlere göre yapay zeka, ‘geçer not’ alabiliyor.
DUVAR - Yapay zeka programları, makale yazmadan çeviriye, resim yapmadan video kurgulamaya kadar geniş bir alanda kullanılmaya başlandı. Gelecekte bazı mesleklerin yapay zeka nedeniyle yok olacağı tartışmaları bir kenara bir diğer tartışma eğitim alanında yaşanıyor.
Yapay zekanın öğrenciler tarafından ödevlerde kullanıldığı, akademik makalelerin yapay zeka programlarına yazdırıldığı yönünde haberler medyaya yansıdı. Biz de yapay zekadan ödevimizi yapmasını istedik. Gelen sonuçlar için bir akademisyenin yorumu ‘geçer not alır’ şeklinde oldu.
YAKLAŞIK 20 SANİYEDE CEVAP
Yapay zeka programları arasından ChatGPT’i seçtik. Yapay zekadan, sosyoloji bölümü lisans öğrencilerine geçmiş yıllardaki sınavlarda yöneltilen birkaç soruya cevap vermesini ve bunları ödeve dönüştürmesini istedik. Gelen cevaplar şaşırtıcı oldu. Yapay zekanın her bir soruya cevap vermesi ortalama 20 saniye sürdü. Üç soru yönelttiğimiz yapay zeka, her soruya ortalama 1500 vuruşluk yanıtlar hazırladı. Sorular, sosyolojik bazı kavramların karşılaştırılarak değerlendirmesini içeriyordu. Verilen cevaplarda, söz konusu her kavramın açıklaması yer aldı. Cevapları değerlendirmesini istediğimiz bir akademisyen “Çoğu öğrencim bu kadar bile cevap veremezdi” değerlendirmesini yaptı.
Ancak akademisyen, yapay zekanın kavramların özetini iyi yapmakla birlikte aradaki bağlamı kuramadığına dikkat çekti. İnsanın yapay zekadan en önemli farkının düşünme ve düşünürken farklı kavramları, bilgileri bağlama özelliği olduğunu sözlerine ekledi. “Sanki bir yerlerdeki iyi özetleri bulup alt alta sıralıyor” diyen akademisyen, öğrencilerden beklentilerinin farklı metinleri birbiri ile kıyaslayarak okunması olduğunu belirtti. Bu noktada yapay zekanın yoruma değil bilgiye dayalı konularda daha verimli olabileceğini söyledi.
YAPAY ZEKA BAZI ETİK PROBLEMLER OLABİLECEĞİNİ KABUL ETTİ
Yapay zekadan bir diğer talebimiz de ev ödevlerinin yapımında yapay zekanın kullanılmasıyla ilgili bir makale yazması oldu. Yine benzer şekilde yaklaşık 20 saniyede 1600 vuruşluk bir metin hazırladı. Makalenin giriş cümlesi ‘yapay zeka, eğitim ve öğrenimde devrim yaratma potansiyeline sahip’ oldu. Daha sonra yapay zekanın ev ödevlerini yapmada sağladığı avantajlar sıralandı. Öğrencilere kişiselleştirilmiş bir öğrenim imkanı sunması, öğrencilerin ödevlerine not vererek öğretmenlere daha fazla zaman tanıması, ödevler için ek kaynaklar önerebilmesi, öğrencilere ödevlerin teslim tarihlerini hatırlatabilmesi başlıca avantajlar olarak sunuldu. Makalenin sonunda yapay zekanın geliştikçe eğitim ve öğrenimde daha büyük rol oynamasının beklendiği ifade edildi.
Yapay zekaya bir sorumuz daha oldu. Peki tüm ev ödevlerinin yapay zekaya yaptırılması etik miydi? Yapay zeka bu konuda etik kaygılar olduğunu kabul ederek bir yanıt verdi: “Öğrenciler teknolojiye bağımlı olabilir, eleştirel düşünme becerileri azalabilir.” Yapay zeka bir diğer etik problemin ise ‘hile’ olduğuna dikkat çekti. Öğrencilerin yapay zekayı kendine geliştirmek yerine daha iyi not almak için kullanmasının sakıncalı olduğunu ifade etti. Okul yönetimlerinin ve eğitmenlerin bu konuda dikkatli olması gerektiğini söyledi.