37. İstanbul Film Festivali ödülleri sahiplerini buldu
37. İstanbul Film Festivali'nde ödüller sahiplerini buldu. En iyi film ödülünü Western aldı.
DUVAR - 37. İstanbul Film Festivali Ödül Töreni 17 Nisan Salı gecesi Rahmi M. Koç Müzesi'nde yapıldı. Törende Uluslararası ve Ulusal Altın Lale ödüllerinin yanı sıra, Ulusal Yarışma bölümünde En İyi Yönetmen, Jüri Özel Ödülü, En İyi Kadın Oyuncu, En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Senaryo, En İyi Görüntü Yönetmeni, En İyi Kurgu ve En İyi Özgün Müzik ödülleri takdim edildi. Ödül töreninde ayrıca Ulusal Belgesel Yarışması, Ulusal Kısa Film Yarışması ödülleri, Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü, Sinemada İnsan Hakları Ödülü ve Uluslararası Sinema Eleştirmenleri Federasyonu (FIPRESCI) Ödülleri'nin kazananları da açıklandı.
ÖDÜL WESTERN'İN!
Başkanlığını geçen yıl Altın Lale ödülünü alan yönetmen João Pedro Rodrigues'in üstlendiği 37. İstanbul Film Festivali Uluslararası Yarışma jürisinde yönetmen Marcelo Martinessi, oyuncu Angeliki Papoulia, müzisyen Pivio ve Tallinn Film Festivali direktörü Tiina Lokk yer aldı.
İKSV eski yönetim kurulu başkanı ve İstanbul Film Festivali kurucularından Şakir Eczacıbaşı anısına verilen Uluslararası Altın Lale Ödülü için bu yıl 11 ülkeden 11 film yarıştı. Altın Lale'yi bu yıl, Valeska Grisebach'in Western adlı filmi kazandı. Jüri başkanı João Pedro Rodrigues'in açıkladığı ödülü Grisebach'a Eczacıbaşı Holding İnsan Kaynakları ve İnovasyon Grup Başkanı Ata Selçuk takdim etti.
Eczacıbaşı Topluluğu tarafından 25 bin Avroluk para ödülüyle desteklenen ödülün 10 bin Avrosu filmin yönetmenine, 10 bin Avrosu filmin Türkiye'deki dağıtımını üstlenen firmaya, 5 bin Avrosu ise Jüri Özel Ödülü'nü kazanan filmin yönetmenine veriliyor.
Uluslararası Yarışma Jüri Özel Ödülü Nelson Carlo de los Santos Arias'ın yönettiği Cocote'ye verildi. Nelson Carlo de los Santos Arias'a ödülü Tallinn Film Festivali direktörü Tiina Lokk takdim etti.
9 DALDA ÖDÜL VERİLDİ
Ulusal Yarışma'da en iyi filme verilen Altın Lale Ödülü için, yapımı 2017-2018 sezonunda tamamlanan 13 film yarıştı. Bu yıl yarışmadaki 10 filmin dünya prömiyeri, birinin ise Türkiye prömiyeri festivalde yapıldı. Ulusal Yarışma jürisi yönetmen Pelin Esmer başkanlığında toplandı. Ulusal Yarışma Jürisi'nin diğer üyeleri, görüntü yönetmeni Gökhan Tiryaki, oyuncu Selen Uçer, şair Küçük İskender ve sinema yazarı Barbara Lorey de la Charrière oldu.
Ulusal Yarışma jürisi, En İyi Film, En İyi Yönetmen, Jüri Özel Ödülü, En İyi Kadın Oyuncu, En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Senaryo, En İyi Görüntü Yönetmeni, En İyi Kurgu ve En İyi Özgün Müzik olmak üzere toplam 9 dalda ödül verdi.
EN İYİ FİLM BORÇ!
Ulusal Yarışma'da en iyi filme verilen Altın Lale'yi Vuslat Saraçoğlu'nun Borç adlı filmi kazandı. Saraçoğlu'na ödülü jüri başkanı Pelin Esmer takdim etti. Ulusal Yarışma'da Altın Lale Ödülü, 150 bin TL para ödülüyle destekleniyor.
En İyi Yönetmen ödülü, Yol Kenarı filmiyle Tayfun Pirselimoğlu'na verildi. Berlin Film Festivali'nde Mirasçılar filmiyle Gümüş Ayı Ödülü'nü alan yönetmen Marselo Martinessi'nin açıkladığı ödülü Pirselimoğlu'na Türk Tuborg AŞ Operasyonel Pazarlama Müdürü Müdürü Cem Kırmacı tarafından takdim edildi. En İyi Yönetmen ödülü, Türkiye Sineması Tema Sponsorluğunu üstelenen Türk Tuborg AŞ, tarafından 50 bin TL para ödülüyle destekleniyor.
KELEBEKLER'E JÜRİ ÖZEL ÖDÜLÜ
Onat Kutlar anısına verilen Jüri Özel Ödülü'ne Tolga Karaçelik'in Kelebekler adlı filmi layık görüldü. Karaçelik'a ödülü Selen Uçer tarafından takdim edildi. Jüri Özel Ödülü 50 bin TL para ödülüyle destekleniyor. Hewno Bêreng / Renksiz Rüya filmiyle Mehmet Ali Konar'a Mansiyon verildi. Konar'a ödülü Barbara Lorey de la Charrière takdim etti.
Onur Saylak tarafından açıklanan En İyi Kadın Oyuncu Ödülü Sofra Sırları filmindeki rolüyle Demet Evgar'ın oldu. En İyi Kadın Oyuncu ödülü 10 bin TL para ödülü ile destekleniyor.
Oyuncu Angeliki Papulia tarafından açıklanan En İyi Erkek Oyuncu Ödülü'nü Kelebekler filmindeki rolüyle Tolga Tekin ve Yol Kenarı filmindeki rolüyle Tansu Biçerkazandı. En İyi Erkek Oyuncu ödülü 10 bin TL para ödülü ile destekleniyor.
En İyi Senaryo Ödülü'nü Sofra Sırları filmiyle Ümit Ünal kazandı. Ünal'a ödülü görüntü yönetmeni Gökhan Tiryaki verdi.
En İyi Görüntü Yönetmeni Ödülü'nü Kaçış filmiyle Florent Herry kazandı. Herry'e ödülü görüntü yönetmeni Gökhan Tiryaki verdi.
En İyi Kurgu Ödülü'nü Sofra Sırları filmiyle Osman Bayraktaroğlu kazandı. Bayraktaroğlu'na ödülü Ayat Najafi verdi.
En İyi Özgün Müzik Ödülü Güvercin filmiyle Canset Özge Can'a verildi. Can'a ödülü müzisyen Pivio takdim etti.
EN İYİ KISA FİLM ÖDÜLÜ SANA İNANMIYORUM AMA YERÇEKİMİ VAR'A VERİLDİ!
İstanbul Film Festivali'nin kısa film yapımını özendirmek, bu alanda gelişimi desteklemek ve nitelikli filmleri izleyiciyle buluşturmak amacıyla başlattığı Ulusal Kısa Film Yarışması'nda bu yıl 12 film yer aldı. Filmleri Transilvanya Film Festivali Program Direktörü Mihai Chirilov, senarist, yönetmen ve yapımcı Ceylan Özgün Özçelik ile oyuncu ve yönetmen Onur Saylak'tan oluşan jüri değerlendirdi.
En İyi Kısa Film Ödülü'nü Umut Subaşı'nın Sana İnanmıyorum Ama Yerçekimi Var adlı filmi kazandı. En İyi Kısa Film ödülü 5.000 TL para ödülü ile destekleniyor.
Harun Durmuş'un Doğu Yakası filmi ise Mansiyon'a layık görüldü.
EN İYİ BELGESEL ÖDÜLÜ PARÇALAR'IN
Türkiye'de belgesel üretimine uzun yıllardır ilgi gösteren İstanbul Film Festivali'nin, belgesel sinemayı ve sinemacıları desteklemek amacıyla başlattığı Ulusal Belgesel Yarışması'nda bu yıl 10 film yarıştı. Gösterilen belgesellerden 10 film Türkiye prömiyerini İstanbul Film Festivali'nde yaptı. Ulusal Belgesel Yarışma Jürisi'nde yönetmen Ayat Najafi, Belgesel Sinemacılar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Ünlü ve Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali direktörü Petra Holzer yer aldı.
Petra Holzer'in açıkladığı En İyi Belgesel Ödülü Rojda Akbayır yönettiği Parçalar filmine verildi. En İyi Belgesel ödülü 10.000 TL para ödülü ile destekleniyor.
SİNEMADA İNSAN HAKLARI ÖDÜLÜ
İstanbul Film Festivali'nde geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da, “Sinemada İnsan Hakları” bölümünde gösterilen filmlerden birine, Sinemada İnsan Hakları Ödülü verildi. Jüri üyeleri bu yıl festival programında yer alan Looking for Oum Kulthum / Ümmü Gülsüm'ün Peşinde filminin yönetmeni, sanatçı Shirin Neshat, sinema muhabiri Christine Masson, yapımcı, yönetmen ve senarist Erol Mintaş, 12 filmi değerlendirdi. Shirin Neshat'ın açıkladığı ödül Sharunas Bartas'ın yönettiği Frost / Ayaz filmi Sinemada İnsan Hakları Ödülü'ne layık görüldü. Ödül, Eurimages tarafından verilen 5 bin avro para ödülüyle destekleniyor.
SEYFİ TEOMAN EN İYİ İLK FİLM ÖDÜLÜ GÜVERCİN'E VERİLDİ
İstanbul Film Festivali'nde, 2013 yılında kaybettiğimiz yönetmen ve yapımcı Seyfi Teoman anısına bir ödül veriliyor. Festivalin Türkiye Sineması bölümünde yer alan Türkiye yapımı 12 kurmaca ilk filmin aday olduğu Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü jürisinde kurgucu Osman Bayraktaroğlu, senarist ve yapımcı Elma Tataragić ve yönetmen Özcan Alper yer aldı.
Elma Tataragić'in açıkladığı Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü'nü kazanan Güvercin filminin yönetmeni Banu Sıvacı, CMYLMZ Fikirsanat aracılığıyla verilen 30.000 TL para ödülünün de sahibi oldu. Uluslararası Film Eleştirmenleri Federasyonu FIPRESCI İstanbul Film Festivali kapsamında üç ödül veriyor. Ulusal ve Ulusal Kısa Film Yarışmalarındaki filmleri değerlendiren jürinin başkanlığını İtalya'dan Massimo Lechi yaptı. Jüride Brezilya'dan Elaine Guerini ve Türkiye'den Ali Ercivan yer aldı.
Uluslararası Yarışma'da yer alan filmleri değerlendiren jüride Norveç'ten Jan Storø ve Slovakya'dan Martin Kanuch ve Türkiye'den Ayça Çiftçi görev aldı. FIPRESCI Ödüllerini Uluslararası Yarışma'da Chloé Zhao'nun yönettiği The Rider, Ulusal Yarışma'da Emre Yeksan'ın yönettiği Körfez, Ulusal Kısa Yarışma'da Ayce Kartal'ın yönettiği Kötü Kız filmleri kazandı. Ödülleri Massimo Lechi ve Ayça Çiftçi açıkladı.
Altın Lale Uluslararası Yarışma
Altın Lale – Western (Valeska Grisebach)
Jüri Özel Ödülü – Cocote (Nelson Carlo de los Santos Arias)
Sinemada İnsan Hakları Yarışması
Ayaz / Frost (Sharunas Bartas)
“Jüri olarak Sinemada İnsan Hakları bölümünde yer alan filmleri izlemek müthiş bir yolculuk oldu bizim için. Bu bölümden tek bir filmi ödüllendirmek çok zorlu olsa da seçtiğimiz filmin savaş şartları altında insan ruhunun karmaşıklığını büyük bir derinlikle yakaladığını düşünüyoruz.”
Ulusal Yarışma
Altın Lale En İyi Film – Borç (Vuslat Saraçoğlu)
En İyi Yönetmen – Yol Kenarı filmiyle Tayfun Pirselimoğlu
Jüri Özel Ödülü – Onat Kutlar anısına: Kelebekler (Tolga Karaçelik)
Mansiyon – Hewno Bêreng / Renksiz Rüya (Mehmet Ali Konar)
En İyi Senaryo Ödülü – Sofra Sırları filmiyle Ümit Ünal
En İyi Kadın Oyuncu Ödülü – Sofra Sırları filmindeki rolüyle Demet Evgar
En İyi Erkek Oyuncu Ödülü
Kelebekler filmindeki rolüyle Tolga Tekin
Yol Kenarı filmindeki rolüyle Tansu Biçer
En İyi Görüntü Yönetmeni Ödülü – Kaçış filmiyle Florent Herry
En İyi Kurgu Ödülü – Sofra Sırları filmiyle Osman Bayraktaroğlu
En İyi Özgün Müzik Ödülü – Güvercin filmiyle Canset Özge Can
Ulusal Kısa Film Yarışması
En İyi Kısa Film – Sana İnanmıyorum Ama Yerçekimi Var (Umut Subaşı)
“Günlük yaşamın tuhaflıklarını ve saçmalıklarını (çok zorlu bir yoldan) birçok anlatı katmanından kesitlerle sunabildiği için…”
Mansiyon – Doğu Yakası (Harun Durmuş)
“Aşina olduğumuz mülteci krizini özgün ve enerjik bir yönetmenlik hüneriyle dönüştürebildiği için…”
Ulusal Belgesel Yarışması
En İyi Belgesel – Parçalar (Rojda Akbayır)
“Kişisel ve fazlasıyla kırılgan bir öyküyü yinelenen toplumsal trajedilerin yaşandığı bir coğrafya sahnesinde, evrensel ve dengeli bir anlatıma dökmeyi başardığı için…”
Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü
Güvercin (Banu Sıvacı)
FIPRESCI Ödülleri
Uluslararası Yarışma'da The Rider (Chloé Zhao)
“Erkekliğin kırılganlığını betimlerken kullandığı, gerçekçi anlatımı incelikli bir görsel şiirsellikle birleştiren estetik tarzı nedeniyle…”
Ulusal Yarışma'da Körfez (Emre Yeksan)
“Günümüz Türkiye'sinin rahatsızlıklarına sarsıcı bir anlatımla yaklaşması ve özgün yönetmenlik becerisi nedeniyle…”
Ulusal Kısa Film Yarışması'nda Kötü Kız (Ayce Kartal)
“Çocukluğa dair peşini bırakmayan huzursuzlukları, güzel, sofistike ve moral yükseltici bir şekilde, özgün ve güçlü sinemasal sesinin esin kaynağına dönüştürmesi nedeniyle…”