Antalya Şoförler Odası’nın 'Martı' davasında bilirkişi raporu hazırlanacak
İstanbul’dan sonra Antalya’da da taksiciler, şoförle yolcuyu bir araya getiren ‘Martı TAG’ ve kiralama ağı ‘Martı Motosiklet’e dava açtı. Erişim engeli istenen davada, bilirkişi raporu hazırlanacak.
ANTALYA – Antalya’da Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Mehmet Ali Alkan ve odanın önceki başkanı Niyazi Özçelik, ‘Martı TAG’ ve ‘Martı Motosiklet’e açtıkları davalarda, bu uygulamalara ‘korsan taşımacılık’ gerekçesiyle erişim engeli getirilmesini istedi.
Antalya Cumhuriyet Başsavcılığı’na sunulan dava dilekçelerinde, şirket hakkında “haksız rekabet, dolandırıcılık, kişisel verilerin güvenliğini ihlal, faturasız yolcu taşıma, usulsüz gelir elde etme” gibi suçlarla ‘yasa dışı taşımacılık’ şikayetinde bulunuldu.
HAKSIZ REKABET DAVALARI AÇILDI
Uygulamanın engellenmesi talebiyle açılan davalarda, şikayet gerekçesi şöyle anlatıldı: “Martı Motosiklet ile yol kenarına park edilmiş motosikletler kiralanmakta ve iki kişiye kadar seyahat edilmektedir. Mart TAG ‘Tek Araçla Gidelim’ uygulamasında ise taksici olmayan, toplu taşıma aracı kullanım belgesi olmayan kişiler tarafından araçlar ticari amaçla kullanılmakta ve uygulama aracılığı ile sürücü-yolcu eşleşmesi yapılarak ücreti karşılığında bir taşıma yapılmaktadır. Uygulamada güzergah yolcu tarafından belirlenmekte, sürücünün de kabul etmesi ile sürücü ve yolcu bir araya getirilerek mesafeye göre değişen bir yolculuk başlamaktadır. Şikayet edilen firma, korsan taksicilik yapmakta ve yapılmasına aracılık etmektedir. Haksız rekabete karşı çeşitli illerde oda başkanları tarafından davalar açılmıştır.”
‘TAKSİ RUHSATI OLMADAN YAPILAMAZ’
‘Martı TAG’ ve ‘Martı Motosiklet’ uygulamalarının devam edilmesinin taksiciler için ciddi bir zarar doğuracağından bahsedilen dosyada, “Her ne kadar uygulamada Martı şirketi tarafından ücrete karışılmadığı belirtilmekte ise de uygulamada güzergah seçildiğinde güzergaha göre belirlenen ücret ekranda çıkmaktadır ve taksi hizmetine nispeten daha ucuz bir fiyat belirlenerek taksilere haksız rekabet oluşturulmaktadır. Antalya’da ulaşım hizmeti verebilmek için gerekli olan toplu taşıma aracı kullanım belgesi ve ticari taksi ruhsatı olmaksızın bu alanda hizmet verilmesi mümkün değildir” denildi.
BİLİRKİŞİ RAPORU HAZIRLANACAK
Antalya Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Mehmet Ali Alkan, Antalya’dan önce Martı uygulamasına aynı sebeple dava açan İstanbul Otomobilciler Odası’nın davayı kazandığını ancak kararın Yargıtay’dan döndüğünü söyledi. Alkan, şöyle konuştu: “Yerel mahkemeden Martı uygulamasının aleyhine çıkan sonuç, Yargıtay'dan geri döndü. Dönme sebebi de bilirkişi raporunun olmayışı. Şimdi yerel mahkeme, hazırlanacak bilirkişi raporuna göre kararını verecek. Biz de aynı şikayetle dava açtık, sonucunu bekliyoruz. Martı uygulaması için erişim engeli kararı çıkarsa hepsi için emsal olur.”
‘ANTALYA’DA 4 BİN KORSAN ARAÇ VAR’
Daha önce internet uygulamalarıyla 'korsan taşımacılık' yapan başka sitelere de dava açtıklarını söyleyen Alkan, “Antalya Korsan Taksi, Antalya Sarı İnci gibi uygulama üzerinden korsan taşıma yaptığını tespit ettiğimiz siteler vardı. Antalya Emniyet Müdürlüğü Siber Suçlar Şube Müdürlüğü'ne müracaat ettik. Siber Suçlar, erişim engeli için mahkeme kararı almamız gerektiğini söyledi. Açtığımız davada da erişim engeli talebimiz reddedildi. Antalya’da korsan taşımacılık yapılan 4 bin civarında araç var. Taksici arkadaşlarımız, haberleşme ağımız üzerinden bize, görüp yakaladıkları korsan taksileri bildiriyor. Biz de şikayette bulunuyoruz” dedi.
'RET KARARI ÇIKINCA ŞOK OLDUK'
Bugüne kadar emniyete 622 plaka bildirdiklerini, bunların 568’ine ceza yazıldığını söyleyen Alkan, “Bu sitelere erişim engeli talebimize ret kararı çıkınca biz şok olduk. Aslında engellenebilir. Tamam ucuz taşıyor ama bunu yapmaya yetkisi var mı? Taşıdığı insanların sigortası, can güvenliği yok. Odaya kayıtlı değil bu kişiler. Denetim yok, suçüstü olmadığı zaman emniyet de ceza yazamıyor. Bizim zorunlu mali sigortamız var, kaskomuz var. Devlete vergi ödüyoruz. Acilen tedbir alınması lazım. Kurala bağlanması, ruhsatlandırma ve sigortalama olması lazım. Antalya milletvekillerine korsanla mücadeleyle ilgili bir yasal düzenlemenin gerekli olduğunu ilettik” diye konuştu.
Ne olmuştu?
Martı, 2022 Ekim ayında ‘trafik problemine çözüm’, ‘hava kirliliğini azaltmak’ ve ‘zamandan tasarruf etmek’ için uygulama kullanıcılarının aracındaki boş koltukları aynı yöne gitmekte oldukları kişilerle paylaşabilmesine imkan kılan ‘TAG’ platformunu duyurmuştu. Bunun üzerine İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Martı’nın söz konusu uygulamasının ‘korsan taksicilik’ olduğunu ileri sürerek uygulamanın iptali için 2022’nin kasım ayında mahkemeye başvurmuştu. ‘Tek Araçla Gidelim’ uygulamasında taksici olmayan, toplu taşıma aracı kullanım belgesi bulunmayan kişilerin araçlarını ticari amaçla kullandıkları şikayetiyle mahkemeye sunulan dilekçede, uygulamada kullanılan elektrikli motosikletlerin izin ve ruhsatlarının da olmadığı belirtilmişti. Dilekçede, davalı firmanın yetkilisi olduğu şirketin uygulamayı tanımlarken ‘hatır taşıması’ ibaresini kullanmasıyla yapılan işin uyumsuz olduğu belirtilerek, ‘Martı TAG’ şirketinin yolcudan ücret almamasının yapılan işin fiilen ‘korsan taksi taşımacılığı’ olduğu gerçeğini değiştirmediği ifade edilmişti. Bu uygulama ile birbirini tanımayan kişilerin belirli bir ücret karşılığında yolculuk yaptığına işaret edilen dilekçede, ticari taşıma ruhsatına sahip olmayan kişilerin vergi vermeyerek yolcu taşıdığı vurgulanmıştı.