Sovyetler Birliği'nden tüm dünyaya yayılan Tetris, 40 yaşında
Moskova'da Alexey Pajitnov adlı programcının 1984 yılında geliştirdiği Tetris, tüm dünyaya yayıldı. Bugün Pajitnov, ABD'nin başkenti Washington'da yaşıyor.
DUVAR - 40 yıl önce genç bir Sovyet araştırmacı, daha öncekilere hiç benzemeyen bir bilgisayar oyunu icat etti. 1984'te, Alexey Pajitnov, Moskova'daki bir bilim akademisinde bulunan bilgisayar merkezinde yaptığı işten sıkılmıştı ve matematik yeteneklerini başka bir alanda kullanarak bir bilgisayar oyunu yazdı. Bu oyunun ilk basit prototipi, Sovyet yapımı "Elektronika 60" adlı bilgisayarda 6 Haziran 1984'te oluşturuldu.
2011'de BBC'nin Witness History (Tarihe Tanıklık) programına konuşan Pajitnov "İlk prototip ortaya çıktığında herkes çok meraklanmıştı ve denemek istemişti" demişti: "Herkes oyunu denedi ve ben de dahil herkes oyunu sevdi."
Bu aşırı basit ama bir yandan da popülerliğiyle dünyayı fethetme yolundaki büyüleyici yap boz oyunu için yolun başlangıcıydı. Fikrin temelinde klasik bir pentomino (beş eşleşik kare) oyunu vardı. Bu tür oyunlarda garip, köşeli geometrik şekillerin, hiç boşluk bırakmayacak şekilde birbirlerine uydurulduğu bir yüzey oluşturması gerekiyordu. Tetris de çok benzer bir fikri kullandı. Oyuncunun her biri dört kareden (tetramino) oluşan ve yatay bir kutuya düşen geometrik şekillerle, bir köşeden diğerine yekpare çizgiler oluşturması gerekiyordu.
Bir İngiliz yazılım üreticisi oyuna Macaristan'da rastladı ve Rus hükümetiyle dağıtım haklarını müzakere etti. Çok geçmeden, Avrupa ve ABD'de insanlar Tetris'i evlerinde oynamaya başlamıştı. Ancak endüstri hızla ilerliyordu ve 1980'li yılların sonuna doğru yeni bir platform ortaya çıktı: Gameboy gibi elde tutulabilen oyun konsolları.
BBC Türkçe'nin aktardığına göre 1989'da ABD'li yazılım üreticisi Henk Rogers, bu Sovyet oyununun daha büyük bir piyasa potansiyeli olduğunu fark ettiğinde bir Japon şirketi için çalışıyordu. Daha sonra oyun, büyük bilgisayarlarda elde tutulabilen cihazlara transfer etmeye karar verdi. Ancak bunu yapabilmek için yaratıcısından dağıtım haklarını alması gerekiyordu.
Rogers, Tetris'in mucidini bulmak için Moskova'ya gitti. Bu dönem, onlarca yıl süren Soğuk Savaş'ın ardından Sovyetler Birliği ve Batı arasındaki ilişkilerin ısınmaya başladığı günlerdi. Yanına yeni bir video kamera alan ve adrenalinle dolu olan Rogers, bilinmezliğe daldı. Rogers, 2011'de BBC Witness History'ye "Yeni bir kamera almıştım ve heyecan verici bir şeydi. Sadece olanı biteni belgelemek ve keyif almak istemiştim" demişti.