Tarihi Ayvalık Cumhuriyet Okulu'nun 100. yılına özgü sergi
1924 yılında açılan Ayvalık Cumhuriyet Okulu, 100. yılında Ayvalık Anadolu Uygarlıkları Sergi Salonu’nda bir sergi ile anılıyor.
AYVALIK - İlk adı Zükur Numune İptidasi olan Ayvalık Cumhuriyet Okulu, 1924 yılında yaşamının savaş yetimlerinin eğitimine adayan Kazım Karabekir tarafından açıldı. Okul, 95 yıla yakın süre eğitim kurumu olarak hizmet verdikten sonra 2021 yılında depreme dayanıksız olduğu gerekçesiyle yıkıldı.
Ayvalık Cumhuriyet Okulu’nun mezunları arasında arkeolog Ömer Özyiğit, editör Osman Necmi Karaca, yerel tarihçi Cihat Teker’in yanı sıra Cömert, Kürşat, Kantarcı aralarında olmak üzere, bölgenin tanınmış zeytinyağı üreticisi ailelerinin çocukları da yer alıyor.
Okulun tarihine ışık tutmak için Ayvalık Anadolu Uygarlıkları Sergi Salonu’nda bir sergi açıldı. Sergi, 6 Nisan’dan itibaren yaklaşık sekiz ay boyunca görülebilecek.
Sergide özel koleksiyonlardan, Cumhuriyet Okulu’nda eğitim görmüş son yüz yıl mezunlarından ve okulun bulunduğu Sakarya Mahallesi'nde yaşayanların sözlü anılarından yararlanıldı.
'AYVALIK TARİHİNDE ÖNEMLİ BİR YER TUTUYOR'
Cumhuriyet Okulu’nun kökleri Ayvalık’ın eğitim tarihinde bir başka önemli değer olan ve geçmişi 1800’lere uzanan Ayvalık (Kydonia) Akademisi’ne dayanıyor. Geçtiğimiz yaz aylarında Polis Merkezi Amirliği yapılacağı gerekçesiyle inşaat ruhsatı olmaksızın inşaat kazısına başlanan bölgede, tarihi Akademi’nin sütunlarına rastlanması, başta Mimarlar Odası Balıkesir Şubesi olmak üzere sivil toplum örgütlerini harekete geçirdi. Sürdürülen ortak mücadele ile polis merkezi inşaatı durdurularak Cumhuriyet Okulu’nun bulunduğu parsel Balıkesir Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’nun 27 Mart 2024 tarihli kararı ile birinci dereceden ‘’Korunması Gereken Taşınmaz ve Kültür Varlığı’’ ilan edildi.
Cumhuriyet Okulu sergisine katkı sunan isimlerden biri de TEMA Vakfı Ayvalık Sorumlusu, mimar Haluk Aysu. Aysu, serginin, ‘’Ayvalık kent hafızasında birkaç yıl öncesine kadar ‘mezun olduğum okul’ olarak yer edinmiş olan 220 yaşında bir eğitim kurumunun önemi ve tarihsel süreçte geçirmiş olduğu yapısal ve işlevsel değişimin hikayesi’’ olduğunu belirtti.