TİM Başkanı Gültepe: AB pazarını Uzakdoğu'ya kaptırıyoruz
Türkiye'nin AB'ye yaptığı hazır giyim ihracatı geriledi. İhracatçılar, Avrupalı markaların Bangladeş, Vietnam gibi Uzakdoğu pazarlarına yöneldiğini söyledi.
DUVAR - Geçen yıl Ocak-Ekim döneminde AB’nin hazır giyim ithalatı yüzde 24,4 artarak 86 milyar dolara çıkarken, Türkiye’nin bölgeye gerçekleştirdiği ihracat, ortalamanın yüzde 50 gerisinde kaldı. Türkiye’nin AB hazır giyim ithalatından aldığı pay yüzde 12,5'ten yüzde 11,5’e geriledi.
İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Gültepe, "Avrupalı markalar Bangladeş’teki düşük işçilik ve enerji maliyetlerinin sağladığı fiyat avantajı nedeniyle bu ülkeye yöneldiler" dedi.
'AVANTAJLI POZİSYONUMUZU KAYBETMEYE BAŞLADIK'
Geçtiğimiz günlerde Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati'nin katıldığı bir televizyon programında yaptığı değerlendirmeler gündem oldu. Nebati, TL'nin değer kazanmasının ithalatı artıracağını belirterek "Türk Lirası ne kadar çok değerli olursa siz yurt dışına o kadar çok ithalatta bulunursunuz. Türkiye'de üretim yapmanıza ihtiyaç kalmaz, çünkü paranız çok değerli getirir, satarsınız. Sanayi yavaşlatır durdurur ve zaman içerisinde işsizlik gibi bir sonucu ortaya çıkarır. Türk Lirası’nı çok değersiz hale getirirseniz ise bunun tam tersi olur" ifadelerini kullandı.
TL değer yitirdikçe hem ithalatın hem de ihracatın arttığını rakamlar ortaya koyuyor. İhracatçılar, kur baskısı ve maliyetler nedeniyle uzun zamandır devletten destek talep ediyor.
Ekonomim'de yer alan habere göre, ihracatçılar AB'deki pazar paylarını Bangladeş ve Vietnam gibi ülkelere kaptırıyor. İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Gültepe, 2022’de gerçekleştirilen 21,2 milyar dolarlık sektör ihracatının yüzde 60,3’ünün AB ülkelerine gerçekleştirdiğini hatırlatarak “Gümrük Birliği üyesi olduğumuz için Avrupa, uzun yıllardır avantajlı olduğumuz bir pazardı. Avrupalı markalar Bangladeş’teki düşük işçilik ve enerji maliyetlerinin sağladığı fiyat avantajı nedeniyle bu ülkeye yöneldiler. Ayrıca AB’nin Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi nedeniyle az gelişmiş ülkelere tanınan gümrük vergisi avantajlarından Bangladeş’in de yararlanması bir başka büyük etken oldu. AB’nin Serbest Ticaret Anlaşması politikasını değiştirmesi nedeniyle yıllar içinde Gümrük Birliği’nden kaynaklanan avantajlı pozisyonumuzu da kaybetmeye başladık. AB’nin Vietnam ile yaptığı STA’nın da etkisi ile pazarda hızla payını artıran bir diğer ülke de Vietnam oldu” dedi.
'AVRUPALI MARKALAR UZAKDOĞU PAZARINA YÖNELDİ'
Aynı zamanda Türkiye ihracatçılar Meclisi Başkanı da olan Gültepe, 2021’de AB pazarında yüzde 19,9 oranında bir büyüme yakalamışken, 2022’nin tamamında bu oranın yüzde 3,9’e gerilediğini kaydetti. Gültepe, “Bu da AB pazarının geçtiğimiz yıl maliyet eksenli hareket ettiğini ve daha ucuz ürünlere yöneldiğini gösteriyor. Hammadde, enerji ve asgari ücretteki artışlar ve yüksek enflasyon genel olarak sektörümüzde fiyat tutturma noktasında sorunlar yaşamamıza neden oldu. Lojistik maliyetinin de azalmasıyla Avrupalı markalar Uzakdoğu pazarlarına yöneldi” şeklinde konuştu.
Yılın ilk yarısında bölgeye ihracatın yatay seyredeceğine yönelik öngörüsünü paylaşan Gültepe, ikinci 6 ayda normalleşmenin başlamasıyla bu yılı 2022'nin üzerinde bir ihracatla kapatmayı beklediklerini kaydetti.
'FİYAT TUTTURAMAZ HALE GELDİK'
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Ramazan Kaya, hazır giyim ihracatının 2022’yi yüzde 4,8 artışla kapattığını hatırlatarak, “23 Ocak itibari ile yüzde 10 eksideyiz ve bu ayı büyük ihtimalle yüzde 9 kayıp ile kapatacağız” dedi. Rakip ülkelerin AB'ye ihracatını Türkiye'nin 2-3 katı artırdığını belirten Kaya, “Kurun baskılanması ve işçilik maliyetleri nedeni ile fiyat tutturamaz hale geldik. Bu maliyetlere göre fiyatları yüzde 12-15 artırmamız gerekirken bırakın artırmayı geçen seneki fiyatlara bile satamaz haldeyiz. Tamam mı, devam mı noktasındayız. Devamsa tüm süreçleri yerine getirmemiz; eğitime, dijitalleşmeye, yeşil dönüşüme ağırlık verip yeni iş modelleri oluşturmamız gerekiyor” diye konuştu.