Turizmci kıştan umutlu: Yaz aylarını rekor kırıp, rekor mutsuzlukla kapattık
Türkiye'de yıllardır turizmi 12 ay domine eden Alman tur operatörü FTI’ın iflasından sonra ‘Kış nasıl geçecek?’ endişesi sona erdi. Sektörde oluşan boşluğu diğer Alman operatörler doldurmuş görünüyor.
ANTALYA - Alman tur operatörü FTI Touristic’in haziran ayındaki iflası, 2024 sezonunda turizm sektöründe dengeleri değiştirdi. Şirketin iflas nedeniyle mağdur olan 215 bin müşterisine geri ödemeleri ağustos ayında başladı. Ödemeler başlayana kadar geçen iki aylık süreç, Türkiye’deki otellerde yaz doluluklarını önemli ölçüde etkilerken, birçok turizmciyi de mali krize soktu. Türkiye'ye yılda bir milyon turist getiren FTI’ın yerini haziran ve temmuz aylarında doldurmakta zorlanan otelciler, sonraki aylarda tesis doluluklarını arttırdı. Turizmcilere göre, önceki yıllarda Akdeniz ve Ege’de kış aylarındaki hareketliliği büyük ölçüde sağlayan FTI’ın yeri dolacak mı endişesi sona erdi. Erken rezervasyonlar, FTI’ın sektörde açtığı boşluğu, diğer Alman tur operatörlerinin doldurduğunu gösteriyor.
KAVALOĞLU: ‘SEKTEYE UĞRADIK, SONRA TOPARLADIK’
Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı ve Limak Holding’in Turizm Grubu CEO’su Kaan Kavaloğlu, Alman tur operatörü FTI’ın iflasıyla başlayan sezonu şöyle değerlendirdi:
“Turizmde en parlak yılımız olan 2019’a, 2023 yılında ulaşıp biraz geçmiştik. Bu yıl Türkiye’ye odaklı çalışan bir operatör olan FTI iflas etti. FTI’ın batışından sonra haziran – temmuz döneminde Alman turizm pazarı sekteye uğradı ama sonrasında toparladık. Antalya’ya 2024’ün eylül ayı itibariyle ağırladığımız turist sayısı 14 milyonu aştı. Kişi başı gelirde de önceki aylara kıyasla bir artış var. Şu anda kişi başı geceleme fiyatlarımız ortalama 105-107 dolar aralığında. Hedefimiz kişi başı gecelemede 125 dolarlara ulaşmak. Ama şu anki verilerle de 2024 yılı için çok parlak bir yıl diyebiliriz. Bu yıl turizm sezonunun kasım ayının ortasına kadar uzayacağını öngörüyoruz.”
YAVUZ: ‘FTI’IN İFLASI DER TOUR’A YARADI’
Antalya Kent Konseyi Turizm Grubu Başkanı ve NBK Touristik Genel Müdürü Recep Yavuz da 2024 sezonuna FTI iflasının etkilerini anlattı: “Sezon başında biraz da göz göre göre gelen FTI iflası sektörde büyük bir üzüntü ve endişeyle karşılandı. Özellikle kış aylarında Türkiye’nin turizm hareketliliğinde büyük payı olan FTI’ın yerinin nasıl doldurulacağı büyük bir soru işaretiydi. Ancak sezon başında gelen FTI iflasını şimdiye kadar minimum kayıpla atlattığımızı söyleyebiliriz. Çünkü Almanya’daki belli başlı tur operatörlerinde farklı volümlerde FTI’ın iflasından kaynaklanan artışlar yaşandı. FTI’ın iflası büyük oranda Alman tur operatörü Der Tour’a yaradı. Der Tour, 2024 yaz sezonunda yüzde 18’in üzerinde bir artış yaşadığını açıkladı.”
‘FTI’IN GERİ ÖDEMELERİ YAVAŞ İLERLİYOR’
FTI’ın iflas açıkladıktan sonra Türkiye’deki turizmcilere geri ödemelerinin çok yavaş ilerlediğini belirten Yavuz, “Bu da sezondan beklediğini alamayan işletmeleri zorluyor. 2024 sezonuna turist sayıları bakımından çok parlak, gelirler bakımından sayılara oranla biraz sönük bir yıl diyebiliriz. Bu durumda turizm hizmet maliyetlerin artması belirleyici oldu. Transfer ve konaklama maliyetleri olumsuz tablo sergiledi. Fiyatlar arttı ama euro ve dolar yerinde saydı. Turizmci giderleriyle gelirlerini dengeleyemedi. Önceden de gelirimiz euro, giderimiz TL üzerindendi. Ancak euro reelde olduğu düzeyde artmadığı için karlılık çok düştü. Bu durum hem otelleri hem de acenteleri derinden etkiledi” dedi.
‘YAZ AYLARINI REKOR KIRIP, REKOR MUTSUZLUKLA KAPATTIK’
Yavuz, kış sezonu beklentisini de şu sözlerle açıkladı: “Turizmin yoğun sezonu olan yaz aylarını rekor kırıp, rekor mutsuzlukla kapattık. Bunun belli sebepleri var. Birincisi etrafımızdaki savaş ortamı. İkincisi turistin ağırlıklı olarak geleceği ülkelerdeki ekonomik koşulların parlak olmaması. Üçüncüsü bu yıl Türkiye turizmine özel projeler geliştirememiş olmamız. Bu sebeplerle yüksek performanslı bir sezon geçiremedik. Eylül ayında artış gözlemliyoruz. İyi gidiyor ancak yine de ekim–kasım–aralık döneminden olağanüstü bir hareketlilik beklemiyorum. Bu dönemde ağırlıklı olarak kültür turizmi öne çıkar.”
ÇAKIR: ‘KIŞ TURİZMİ İÇİN ÇARE İSKANDİNAV ÜLKELERİ’
Bodrum’da faaliyet gösteren turizmci, Sianji Group Yönetim Kurulu Başkanı Recai Çakır ise kış sezonu için Türkiye’nin odağını İskandinav pazarına çevirmesinin önemine işaret ederek, şunları söyledi: “Fiyatları yüzde 10-20 artırsak dahi Türkiye'deki artan maliyetleri karşılamıyor. Bu yıl gelirlerimiz çok düşmeye başladı. Aslında Türkiye turizminin kış ayları için potansiyeli yüksek. Yeni yatırım yapmadan, sadece kış potansiyelini harekete geçirerek sezonu güzel verilerle kapatmak mümkün. Bunu yapabiliriz. Kışın bizde hava sıcaklığı 20 derece. Bu sıcaklık ortalamasının yaz aylarında yaşandığı İskandinav ülkelerinde devlet, 65 yaş üzerine 3-8 bin euro aralığında destek veriyor. O ülkelerden turist getirip kış döneminde 6 ay ülkemizde konaklamalarını sağlayabiliriz. İklim açısından buna çok uygun bir ülkeyiz. Böyle bir akım başlatabilirsek kış aylarında İskandinav pazarıyla otellerimizi doldurabiliriz diye düşünüyorum.”