Metro merdivenleri neden hep bozuk?
İstanbulluların yürüyen merdivenlerle ve yürüyen bantlarla başı dertte... Neredeyse her gün arıza veren yürüyen merdivenlerle ilgili İBB, arıza kaydı oluşturmakla yetiniyor. MMO İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Battal Kılıç ise "Periyodik kontrollerin kamu anlayışıyla bağımsız kuruluşlar tarafından yapılması gerekir" diyerek duruma tepki gösteriyor.
DUVAR - İstanbul'da yüz binlerce insanın kullandığı metro istasyonlarındaki yürüyen merdiven ve yürüyen bant arızaları bitmek bitmiyor. Neredeyse her metro istasyonunda, “Ekipman geçici süreyle servis dışıdır. Anlayışınız için teşekkür ederiz” yazısını görmek mümkün. İstanbullular, “Artık anlayış gösterecek bir durum kalmadı” derken TMMOB Makina Mühendisleri Odası ( MMO) İstanbul Şube Yönetim Kurulu Başkanı Battal Kılıç ise “Yeteri kadar bu bakım ve onarımların yapılmadığına inanıyoruz. Eğer yeteri kadar yapılmış olsaydı bunlar olmazdı" diyor. Bakım onarım işlerinin, işin ehli olmayan belediyeye yakın taşeron şirketlere verildiği, bu nedenle de sık sık arızaların meydana geldiği de iddialar arasında...
GAYRETTEPE, ŞİŞHANE, OSMANBEY...
İstanbul'da toplu taşımanın en yoğun kullanıldığı vakitler sabah ve akşam saatleri... İstanbullular iş yerlerine ve evlerine gitmek için metroya ulaşmak için yoğun bir çaba göstermek zorunda kalıyor. İstanbulluların yoğun çaba sarf etmesinin nedeni ise metro giriş ve çıkışlarda bulunan yürüyen merdiven arızaları. Gayrettepe, Şişhane ve Osmanbey metro hatlarında bulunan yürüyen merdivenler gün içerisinde pek çok kez arıza verebiliyor. Şişhane Yoğun olarak kullanılan Gayrettepe metro istasyonundaki yürüyen bant arızaları ise yoğunluğa neden oluyor.
Arızlar her gün tekrarlanınca da tepkiler büyümeye başlıyor. Osmanbey metro istasyonundan yürüyerek metro çıkışına gelen bir yolcuyla konuşuyoruz: "Haftada en az bir ya da iki kez yürüyen merdivenler arızalı oluyor. Artık yürüyen merdivenlerin arızalı olması beni üzmüyor. Arıza nedeniyle etrafı kapatılıp, 'anlayışınız için teşekkür ederiz' uyarısı beni üzüyor. Artık anlayış gösterilecek bir durum kalmadı. Arıza dediğin ayda yılda bir kez olur. Arıza her an olabiliyor."
'EĞER YETERİ KADAR YAPILMIŞ OLSAYDI...'
TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şube Yönetim Kurulu Başkanı Battal Kılıç ise bu arızaların denetimsizlikten kaynaklandığını söylüyor ve devam ediyor; "Asansör arızaları ve yürüyen merdiven arızalarının Avrupa'da yaşanması mümkün değil. Bütün yürüyen merdivenlerde ve asansörlerde belirli periyotlarla kontrollerin yapılması gerekiyor. Yasaya göre en az yılda bir kez olmak üzere denetim yapılması gerekiyor ve her ay içerisinde periyodik olarak kontrollerin yapılması gerekiyor. Bu hareketli malzemeler sürekli aşınan ve yıpranan malzemelerdir. Söz konusu yürüyen merdiven ve asansör kontrollerinin ilgili belediye ve firma arasında sözleşme yapılması gerekiyor. Şu an yeteri kadar bu bakım ve onarımların yapılmadığına inanıyoruz. Eğer yeteri kadar yapılmış olsaydı bunlar olmazdı. Bu normal değil."
'AVRUPA'DA YAŞANMIYOR'
'Peki bu arızalar nasıl son bulur?' Kılıç bu soruya şöyle yanıt veriyor: "Bu cihazlar yapılırken standartlara uygun olarak monte ediliyor. İşletmeye alınan asansörler ve yürüyen merdivenlerin zaman içerisinde düzenli olarak bakımlarının periyodik olarak da kontrollerinin yapılması gerekiyor. En az yılda bir kez olmak üzere tarafsız muayene kuruluşları tarafından bunların denetiminin yapılması lazım. Bu bir kamu hizmeti. Bu anlamda bağımsız ve kamu hizmeti veren yetkili firmalar bu denetimi yapmalı. Ne yazık ki denetimsizlikten dolayı iş kazaları da kaçınılmaz oluyor. Bu yüzden Avrupa'da iş kazaları sıralamasında ön sıralarda yer alıyoruz. Yürüyen merdiven arızaları, asansör arızalarının Avrupa'da yaşanması mümkün değil. Sadece yürüyen merdivenler değil diğer AVM'lerde de asansör kazaları oluyor. 2016 yılında Torunlar Holding’e ait Torium Alışveriş Merkezi'ndeki yürüyen merdivende 3 yaşındaki çocuğun kolunu kaptı. Beşiktaş'ta yine bir AVM'de aynı kaza yaşandı. Ama tabii AVM'lerde yaşanan bu arızalar metrolardaki sıklıkta değil. Ama periyodik kontrollerin kamu anlayışıyla bağımsız kuruluşlar tarafından yapılmadığını biliyoruz. Makina Mühendisleri Odası'nın yapmış olduğu bu tip kamu hizmetlerden adım adım her alanda elimizi çektirmeye çalışıyorlar. Bizim amacımız sıfır arıza ve sıfır kaza. Yapılan hizmetlerin de bu anlayışla yapılması gerekiyor."
İBB ARIZA KAYDI OLUŞTURUYOR
Konuyla ilgili İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyaz Masa yetkilileri arıza kaydı alarak arızaların en kısa zamanda giderileceğini söylüyor. Yürüyen merdivenlerin ilgili firması Thyssenkrupp ise konuyla ilgili sorularımıza yanıt vermedi.