Türkiye’deki yabancı öğrenciler: 'Gitmek de çözüm değil kalmak da'

Üniversitelerde eğitimin önce uzaktan, sonra hibrite dönmesi yabancı öğrencileri de etkiledi. Ülkeleri yakın olanlar geri döndü. Kalanlar ise dersleri online takip etmekte zorlanıyor.

Google Haberlere Abone ol

Pelin Akdemir

BURSA - 6 Şubat depremlerinden sonra üniversite eğitiminde alınan kararlar yabancı öğrencileri de etkiledi. Çoğu yabancı öğrencinin tercihi, ülkesine dönmek oldu. Uzak ülkelerden gelen öğrenciler ise burada kalmayı tercih etti. Ancak dersleri online takip etmek zorunda kalan yabancı öğrenciler, konuları anlamakta güçlük çektiğini söylüyor.

Bursa Teknik Üniversitesi’nde Elektrik Elektronik Mühendisliği öğrencisi Jess Razafimanovolily.

‘ÜNİVERSİTEDE EĞİTİM HEM VAR HEM YOK GİBİ’

Türkiye’de 2021-2022 yılı kayıtlarına göre, yükseköğretim kurumlarında lisans, yüksek lisans veya doktora programlarında 260 bin 289 yabancı öğrenci bulunuyor. 6 Şubat Maraş merkezli depremlerin ardından Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından önce uzaktan eğitime geçilmiş, bir buçuk ay sonra kamuoyunun tepkisi nedeniyle hibrit eğitime karar verilmişti. YÖK’ün verdiği kararlardan Türkiye’de üniversite okuyan yabancı öğrenciler de etkilendi. Bursa Teknik Üniversitesi’nde Elektrik Elektronik Mühendisliği okuyan Jess Razafimanovolily de onlardan biri.

Madagaskar’dan arkadaşlarının tavsiyesiyle üniversiteyi Türkiye’de okumayı tercih eden Razafimanovolily, üniversitelerde uzaktan eğitime geçildiğinde ülkesine dönmeyenlerden. Yurtlar boşaltılınca başka yurda taşınmak zorunda kalmış. Yüz yüze eğitim başlamış olsa da Razafimanovolily, birçok arkadaşının şehir dışına gittiğini, öğrencilerin kentte olsalar bile yüz yüze eğitim yerine dersleri online takip ettiklerini söyledi. Kendisi de arkadaşları gibi derslerini online takip ettiğini belirterek şunları söyledi: “Üniversitedeki hocalar öğrenci olmadığı için ‘dersler online olsun’ diyorlar. İlk defa uzaktan eğitim alıyorum. Panik oldum nasıl olacak diye. Uzaktan eğitim kötü ve zor. Üniversitede eğitim hem var hem yok gibi.”

‘LABORATUVAR DERSLERİNİ ZOR ANLIYORUZ’

Mühendislikte yüz yüze eğitimin başlamasını istediğini söyleyen Razafimanovolily, Türkçe anlatılan dersleri ekrandan anlamanın zor olduğunu dile getirdi: “Mühendislikte laboratuvar derslerinde hoca ekrandan anlatıyor, zor anlıyoruz. Sınıfta olsaydım arkadaşlarıma anlamadıklarımı sorabilirdim. Hoca, deney yapıyor, ‘şimdi anlatıyorum, yüz yüze gelince yine anlatacağım’ diyor. Anlatıyorlar ama anlaşılmıyor. Makineyi anlatıyor ama makineyi görmüyoruz, anlaşılmıyor.”

Razafimanovolily için ülkesine dönmek iyi bir fikir değil çünkü oldukça uzaktan geldi. Kalmasındaki bir diğer sebep olarak da Türkçesini geliştirmek olduğunu belirtti. Razafimanovolily, “Tatil olsaydı gidebilirdim ama eğitim devam ediyor. Ülkeme dönmek iyi bir fikir değil. Çok uzak. Ne zaman yüz yüze eğitimin başlayacağını da bilmiyoruz. Gitmek çok riskli. Kosova’dan gelenler hemen geri dönebilirler ama biz 20 saatte geliyoruz” diye konuştu.

YABANCI ÖĞRENCİLER, YURTLARI, EVLERİ BOŞALTARAK GİTTİ

Eskişehir’de yabancı öğrencilere tercümanlık yapan ve ismini vermek istemeyen kişi, depremden sonra online eğitime geçilmesi nedeniyle şehirde az sayıda yabancı öğrencinin kaldığını söyledi. Çoğunlukla Kazakistan, Rusya, Ukrayna, Özbekistan’dan gelen öğrencilerin ülkelerine dönmeye tercih ettiğini anlatarak şunları söyledi: “Yurtlarda kalanlar, yurtlar kapanınca gitti. Evlerde kalanlar, maddi durumlarından dolayı evlerini boşaltarak ülkelerine döndüler. Hibrit eğitime dönülmesiyle öğrenciler, ülkelerinde online derslere katılmayı tercih etti. Türkçe eğitim alan yabancı öğrenciler ise, eğitim yüz yüze olduğu için kaldı. Finaller yüz yüze yapılırsa ülkelerinden dersleri online takip eden yabancı öğrenciler, geri dönmek zorunda kalacaklar.”