Twitter’da abonelik adım adım geliyor
Twitter’ın gelirinin yaklaşık yüzde 90’ını sırtlayan reklamların yanına birkaç alternatif gelir modeli de yazmak isteyen şirketin şu an bilinen iki projesi var: “Twitter Blue” ve “Super Follow”
Yazıya akla gelen ilk konudan başlayayım. Twitter’ın planladığı abonelik modeli platforma direkt erişimle ilgili değil. Yani şu an tartışılan şekliyle bir abonelik modeli uygulanmaya başlarsa abonelik tamamen isteğe bağlı olacak ve kullanıcıların Twitter’a girmelerinin önünde şimdi olduğu gibi herhangi bir ödeme duvarı olmayacak. Platformun içinde, içerik üreticilerin tercihlerine ve kullanıcıların satın almak istedikleri servise göre özelleştirme seçeneklerini kapsayacak. Bu yeni ürünlerin neden ortaya çıktığına bir adım geriden ve muhtemel özelliklerine biraz daha detaylı bakalım.
Twitter da her sosyal ağ şirketi gibi kâr amacıyla kurulmuştur. Kullanıcılarına iyi bir deneyim sunmak, platformun kullanıcı için değerli kalmasını sağlamak gibi hedeflere varırken bir yandan da düzenli ve istikrarlı olarak kârlılığını artırmayı hedefler.
Geçen yıl şirketin çeyreklik bazdaki gelirlerinde görünen ciddi dalgalanma yatırımcıları ürkütmüş olmalı ki Twitter’ın CEO’su Dorsey, yatırımcı toplantısında abonelik modellerini değerlendirebileceklerini söylemişti. Twitter’ın gelirinin yaklaşık yüzde 90’ını sırtlayan reklamların yanına birkaç alternatif gelir modeli de yazmak isteyen şirketin şu an bilinen iki projesi var: “Twitter Blue” ve “Super Follow”.
Twitter Blue, Twitter’ın şu an her kullanıcını için kullanılabilir özelliklerini bir üst seviyeye çıkaran, yeni imkanlara erişim veren bazı özellikler içermesi bekleniyor. Zincir tweet’leri bütün bir metin gibi kolay okumayı sağlayacak bir ara yüz, kullanıcıların saklamak istediği tweet’leri farklı kategoriler altında sınıflayabileceği “Collections” özelliği, uygulama rengini ve arka planını değiştirme özelliği en çok konuşulanlar arasında. Atılan tweet’in birkaç saniye içinde geri çekilmesi (undo) özelliğinin de gelmesi mümkün ancak atılan bir tweet’in yeniden düzenlenmesi gibi bir konu tartışmaya bile açılmıyor. Twitter Blue’nun aylık abonelik ücretinin 4-5 dolar bandında olabileceğini de son not olarak ekleyebilirim.
Diğer deneysel gelir üretme modeli kurgusu olan Super Follow ise bildiğimiz klasik abonelikten farklı özellikler içeriyor. Bu paralı servis, platformda daha fazla araç kullanmanın değil kullanıcı ile içerik üretici arasındaki paylaşımları; içerik üreticilerin topluluk oluşturmasını ve ürettikleri içerikler yoluyla para kazanmasını (platformla gelir paylaşımı) içeriyor. İçerik üreticileri, sadece süper takipçilerinin görebileceği metin veya görsel paylaşabilecek, onlara özel e-bültenler oluşturabilecek; hikaye veya ses odası açabilecekler. Super Follow, birçok yönüyle şu an Patreon’da aktif olarak kullanılan mantığın bir benzeri olarak karşımıza çıkıyor. Bu yolla içerik üreticileri de Twitter üzerinden gelir elde etmeyi başlayabilecekler. 'Süper Takipçi' olan kullanıcılar ise destekçi olduklarına dair “rozet” alabilecek veya hesabın paylaştığı bazı ürün indirimlerinden faydalanabilecek.
Özellikle bu iki tür ödemeli hizmetin detayları belli oldukça Twitter’ın yakın zamanda Scroll ve Revue’yu neden satın aldığı da ortaya çıkmaya başlıyor.
Şu ana kadar ortaya çıkan veya öngörülen potansiyel özellikleri itibariyle Twitter Blue’nun pek talep görmesini beklemiyorum. Diğer taraftan, bir üreticiyi -Twitter’da genellikle haber kuruluşu, gazeteci veya muhalif personalar- desteklemenin; onların ürettiği özel içeriğe erişen olmanın yaratacağı duygunun işe yarayacağını düşünüyorum.
Twitter’ın 2023’te, 2020 gelirini ikiye katlama hedefini göz önüne alınca, yukarıdaki iki servisin de 2021 bitmeden kullanıma açılacağını düşünüyorum.