Twitter'daki 'trend'lerin yarısını sahte hesaplar oluşturuyor
Twitter'da gündem olan konuların yüzde 47'sinin sahte hesaplar aracılığıyla oluştuğu ortaya çıktı. Küresel trendlerde ise bu oran yüzde 20. Sorun Twitter'ın algoritmasındaki açıktan kaynaklanıyor.
DUVAR - İsviçre merkezli École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) tarafından yapılan araştırmada Twitter'daki bir açık nedeniyle, trend olan başlıkların büyük bölümünün sahte hesaplar tarafından oluşturulduğu ortaya çıktı.
Euronews'ten Sertaç Aktan'ın haberine göre sahte hesaplar Twitter'ın trendler algoritmasındaki bir açığı kullanıyor. Algoritma atıldıktan sonra hemen silinen hesapları dikkate almıyor. Otomatik mesaj atan sahte hesaplar (BOT) bu açığı kullanarak aynı etiket altında çok sayıda ileti atıyor. Atılan bu iletiler hızlı bir şekilde siliniyor. İletilerin silinmesine rağmen sahte hesapların belirlemiş olduğu etikete ilişkin toplam mesaj sayısı aynı kalıyor. Böylece o etiket kısa süre içinde trend konuları arasında yerini alıyor.
Bunun için sadece sahte hesaplar değil, gerçek kişilere ait hacklenmiş hesaplar da kullanılıyor ve atılan tivitler hemen silinmiş olduğu için kullanıcı kötü niyetli bu aktiviteyi fark etmiyor.
Araştırma ekibinden Tuğrulcan Elmas şunları söylüyor:
"Türkiye'deki yerel trendlerin yüzde 47'sinin ve küresel trendlerin yüzde 20'sinin sahte olduğunu ve botlar tarafından sıfırdan oluşturulmuş olduğunu tespit ettik. Haziran 2015 ile Eylül 2019 arasında, tek bir raporda bildirilen en büyük bot veri seti olan 108 bin bot hesabı ortaya çıkardık. Araştırmamız, Twitter Trendlerinin bu ölçekte maniple edildiğini ortaya çıkaran ilk araştırma oldu."
Keşfedilen sahte trendler arasında kimlik avı uygulamaları, kumar promosyonları, dezenformasyon kampanyaları, siyasi sloganlar, belli kesimlere karşı nefret söylemi ve hatta evlilik teklifleri yer alıyor.
Araştırma ekibinin bir diğer üyesi olan Rebekah Overdorf da bu türden manipülasyonların ciddi sonuçları olduğunu çünkü Twitter Trendlerinin etkili olduğunun bilindiğini söylüyor ve şöyle devam ediyor:
"Medya kuruluşları, insanların ne hakkında konuştuğunu temsil eden bir veri olarak trendler hakkında kamuoyuna rapor veriyor, ancak ne yazık ki, bu, manipüle edilmiş bir temsiliyet. Kamuoyunun gerçekte ne konuştuğuna dair gerçekler çarpıtılmış oluyor. Örneğin, Trends'e suni olarak gönderildiğini saptadığımız manipüle edilmiş etiketlerden biri, #SuriyelilerDefolsun oldu. Bunun daha sonra çeşitli haber siteleri, sosyal medya platformları ve akademik yazılar tarafından gerçek gibi ciddiye alındığını gördük. Oysa tamamen uydurmaydı."
Araştırmacılar, Trends algoritmasındaki güvenlik açığını kabul eden Twitter şirketi ile iki kez iletişime geçti. İlk iletişim sonrası Twitter herhangi bir değişiklik yapmamış ve ikinci kez iletişim kurulduğunda ise araştırmacıların e-postalarına yanıt verilmemiş. (Kaynak: Euronews)