Webhelp işçileri anlattı: 6 saat sıfır mola ile çalışıyoruz

Ağır çalışma koşullarını anlatan Webhelp çalışanları, taleplerini bir kez daha dile getirdi. Geçinemediklerini belirten işçiler, "Herkesin yanımızda olmasını bekliyoruz" dedi.

Google Haberlere Abone ol

İZMİR - Türkiye'de, çağrı merkezleri kötü çalışma koşulları ile gündeme gelmeye devam ediyor. Son olarak Fransa menşeili olan ve Trendyol, Getir, Fibabanka, Akbank, Yapıkredi, Garanti Bankası, Letgo Türk Telekom, Vodafone, Hepsiburada gibi markalara hizmet veren Webhelp'te çalışan işçiler, şirkette yaşanan baskı, mobbing ve ağır çalışma koşulları nedeniyle isyan etti.

"Patronların Ensesindeyiz Çağrı Merkezi Çalışanları Dayanışma Ağı" ve "Webhelp İşçi Dayanışması" adı altında örgütlenen işçiler yayınladıkları açıklamada, korona virüsü salgını ile birlikte geçilen uzaktan çalışma sistemiyle birlikte zaten kötü olan çalışma şartlarının daha da kötüye gittiğini belirtti.

'TUVALET İÇİN BİLE İZİN ALMAK ZORUNDAYIZ'

Açıklamalarında evden çalışma ile birlikte mesai saatlerinin tamamen ortadan kalktığını dile getiren işçiler, çalışma koşullarını şu ifadelerle anlattı;

“Artık daha rahat olduğumuz düşünülerek, 'nasılsa evdesiniz' denerek günün her anında çağrı yanıtlamamız bekleniyor. Bizi birer insan gibi değil robot olarak gördükleri için dinlenme hakkımızı, işçiler olarak sekiz saatlik işgünü hakkımızı yok sayıyorlar. Bu kadar yoğun ve zor bir işi yapıyoruz. Her gün yüzlerce insanla konuşmak onların sorunlarına yanıt bulmak için uğraşıyoruz. Oysa biz dinlenmek istiyoruz, dinlenmeyi hak ediyoruz. Yemek molamız ise 15-20 dk ile sınırlı o da yöneticilerimiz lütfederse. Tuvalet için bile izin almak zorunda kaldığımız bir işi hiçbirimiz hak etmiyoruz. Ama her ayımız 'faturaları nasıl ödeyeceğiz, kirayı hangi parayla ödeyeceğiz, çocuğumuzu nasıl doyuracağız' soruları ile geçiyor. Bu kadar çalışıyoruz asgari ücret alıyoruz. Bir de dalga geçer gibi aylık 400 TL yemek ücreti veriyorlar. Bu yemek ücreti ile günlük çorba dahi alamıyoruz. Bunca geçim zorluğuna karşın evden çalıştığımız için gelen ve sürekli zamlanan faturaları ödeme derdine düşüyoruz. Çünkü Webhelp bunları bile karşılamıyor."

'İŞTEN ATILMA TEHDİDİ DEMOKLES’İN KILICI GİBİ TEPEMİZDE'

Yöneticilerin baskısına da dikkat çekilen açıklamada, çalışanların günden güne tükendiği de vurgulandı. Açıklamada, "Çalışma koşullarımız yeterince kötü ve insanlıktan uzak değilmiş gibi bir de yöneticilerin sürekli baskısına ve mobbingine maruz kalıyoruz. Mola kullanmak istediğimizde işten çıkarılmakla tehdit edildiğimiz bir işi kim sürdürebilir? Sürdüremiyoruz, tükeniyoruz. Ses çıkaranlarımız işten çıkarılıyor. Türlü bahanelerle arkadaşlarımızı işten çıkardılar. Bazılarını yüz kızartıcı suç işlemiş gibi İş Kanunu’nun 25/2 maddesinden çıkarıp tazminatlarına da el koydular. Her gün bir arkadaşımız türlü ve sudan sebeplerle işini kaybediyor. İşten atılma tehdidi Demokles’in kılıcı gibi sürekli tepemizde" denildi.

'BASKILAR PSİKOLOJİK DURUMUMUZU ETKİLİYOR'

Beş yıldır Webhelp'te çalışan ve son süreçte işten çıkarılan Burak Aktaş, “Fazla mesailer de ücret ödenmesi gerekirken ödenmiyor. Maaşlarımız açlık sınırı altında. Primlendirme sistemi var. Ancak prim 400 TL ve bu düşük bir rakam. İnsanları en çok yoran durumlardan biri mobbing. Bir şeyi yapamadığında 'İşten çık, istifa et' gibi tehditler savruluyor” diye konuştu.

Engelli personele yönelik baskılara da dikkat çeken Aktaş, engelli personel hastaneye giderek rapor aldığında "İşten çık" gibi söylemlerin kullanıldığını belirtti. Çalışanların ağır iş yükü ve mobbing nedeniyle ruh sağlığının kötü yönde etkilendiğini ifade eden Aktaş, “Çağrı merkezi bana göre Türkiye'de madencilik sektöründen sonra en zor sektör. Bizim bilinçaltımızı ciddi anlamda etkiliyor. Bizim gün içerisinde robot gibi sürekli müşterilerle iletişim halinde olmamız bekleniyor. Toplantılarda ve çalışma durumunda yapılan baskılar, tehditler hepimizin psikolojik durumunu etkiliyor. Bunun bir psikolojik şiddet olduğunu düşünüyorum. Sosyal hayatımız kötü etkileniyor. Sürekli gergin oluyoruz” ifadelerini kullandı.

Son olarak işçilerin taleplerini dile getiren Aktaş, “Yemek ücretlerinin ve açlık sınırının altında kalan ücretlerinin artmasını istiyoruz, yöneticiler eliyle sürekli hale gelen mobbing ve baskılar bir an önce ortadan kalkmalı. Yine düzgün, insanca bir mola ve dinlenme sistemi de en önemli taleplerimizden biridir. Haksız yere işten çıkarılan arkadaşlarının işe iade edilmesini ve zorla fazla mesainin ortadan kalkmasını ve fazla mesai olduğunda da bir hak olan fazla mesai ücretini talep ediyoruz” dedi.

'BU ŞİRKETLERE BİRİLERİNİN DUR DEMESİ GEREKİYOR'

Hâlâ Webhelp'te çalışan ve ismini vermek istemeyen bir işçi, uzun yıllardır çeşitli çağrı merkezlerinde çalıştığını, son bir yıldır da burada çalıştığını belirtti. Engelli çalışanların durumuna dikkat çeken işçi, "Göz problemi olan ve gözünden engelli arkadaşlarımız var. Aldıkları zaman problem yok ama çalıştırdıkları zaman problem var. Chat bölümünde çalışıyorum ve ben de göz ameliyatı geçirdim. Yöneticiler 4 müşteriyi karşılayamadıkları için engelli çalışanları 1 müşteriye düşüreceklerini söylediler. Halen daha 4 müşteri alıyoruz. Molalarımız da kısıtlı. Engelli arkadaşlarımızın mola yapmaları mecburi ancak yapamıyoruz. Planlamaya göre molalara çıkarılacak deniyor ancak çıkarılmıyor. Bazen yemek molasına bile çıkılamıyor. Engelli arkadaşlarımızın ilaç saatleri var. Mola kullanamadıkları için ilaçlarını aksatıyorlar" ifadelerini kullandı.

Kamuoyuna ve yetkililere çağrıda bulunan işçi, “Bu şirketlere artık birilerinin dur demesi gerekiyor. Ağır çalışma koşullarına dur denmesi gerekiyor. Her ilde çağrı merkezleri bulunuyor. Herkesin yanımızda olmasını bekliyoruz” diye konuştu.

'GEÇİNEMİYORUZ'

Bir yılı aşkın süredir Wephelp'in chat bölümünde çalışan Zeynep isimli işçi de ağır çalışma koşullarına dikkat çekti. Zeynep, “İlk başta 5 müşteriydi sonra 4'e indirdiler. 9,5 saat çalışıyorum. İki dakikada bir müşteriyi bilgilendirmek zorundayız. Çalışma koşullarımız fazlasıyla berbat. Sürekli mobbinge maruz kalıyoruz. Molalarımızı kullanamıyoruz. Bazen 6 saat sıfır mola ile çalıştığımız günler oluyor” dedi.

Ek mesai ücretlerini alamadıklarını ve verilen maaşla geçinemediklerini dile getiren Zeynep, “Yoğunluk olduğu zaman ek mesai yapıyoruz. Bir buçuk saat fazladan çalışıyoruz. Bunun ücreti hiçbir şekilde ödenmiyor. Ek mesai ücreti almak diye bir şey yok. Normal maaşlarımızla da geçinemiyoruz” ifadelerini kullandı.

Etiketler webhelp işçi