YAZARLAR

Trabzonspor lider kalmayı başardı

Trabzonspor hâlâ her pozisyonda tek kişiyle pres yapıyor. Zaten Çimşir alan savunması yaparak, pres oyunlarından bihaber olduğunu kanıtladı. Çoklu pres günümüzün alan savunmasının yeni şekli ya da yeni formudur. Alan gelişigüzel parsellenmez. Topun olduğu bölgeye en az üç kişiyle baskı yapılır ve geri kalan oyuncular soyut alan savunması yapmak yerine, rakibin pas kanal ve seçeneklerini kapatırlar.

Birinci bölgeden ikinci bölgeye geçişte bağlantı pasının Abdulkadir Parmak'la, hücum planına dönüşmesi doğru bir karar. Aynı tespit Abdulkadir Ömür için de geçerli. Trabzonspor defansının önünde ince iş yapma yeteneğine sahip iki Abdulkadir’in görevlendirilmesi, özellikle geçiş oyunları için tasarlanan hücum planına ciddi bir olgunluk kazandırmış. Hiçbir şey olmasa bile, o bölgede ilk bağlantı pasında top serseri körlük kazanmıyor. Bu plan için Hüseyin Çimşir’i kutlamak lazım.

Trabzonspor Teknik Direktörü Hüseyin Çimşir (solda)

Ama, bana kalırsa hâlâ geçiş planını daha etkili hale getirmek için bir dizi yapı da inşa etmek gerekiyor. Çünkü top Abdulkadir Parmak ya da Abdulkadir Ömür'e geldiğinde, sonraki hamleler açık seçik yapılandırılmadığı için bu iki oyuncu hem yavaşlıyor hem de doğru seçenek için karar vermek zorunda kalıyor. Her şeyden önce bu pozisyon karar verme pozisyonu değildir; burada top ve seçenekler otomatik bir karakter kazanmalıdır. Başka türlü hızlı ve akışkan bir hücum planı mümkün hale gelmez.

Hızlı ve akışkan oyunun temel iki aktörü iki Abdulkadir olacaksa, topun ikinci bölgeye taşınmasında önceden belirlenmiş hızlı seçeneklere ihtiyaç olur. Söz konusu plan ve topların işlevsel olması için Novak ve Pereira’nın iki kanatta pozisyon alması ve oyunu enine doğru genişletmesi şarttır. Novak ve Pereira’nın sahte açık girişimleri, Sörloth ve Nwakaeme üstündeki baskıyı azaltır ve daha geniş alanlar bulmasını sağlar. Ekuban ve Guilherme’in Abdulkadirlere ilk pas seçeneği olması, bu akış Trabzonspor’u şaşırtıcı biçimde Rakip ceza sahasına taşır. Bu oyun planının önündeki iki engel Ekuban ve Guilherme’nin hem formsuz hem de dengesiz oluşlarıdır.

İkinci yarıda tuhaf şeyler oldu. Çimşir ilk yarıdaki doğru planı terk etti. Alan savunmasına dayalı 4-4-1 dizilişine karar verdi. Bu kadar sadece yanlış değildi, aynı zamanda son derece tehlikeliydi. Nitekim sırf bu çağ dışı karardan ötürü Trabzonspor oyun inisiyatifini kaybetti. Göztepe’in bütün numarası sol kanata Berkan ve Serdar'ı arka arkaya dizmesiydi. İlk yarıdaki dengeli Trabzonspor oyunu bu ikiliyi doğal olarak etkisizleştirdi. Ama ikinci yarıdaki tuhaf alan savunması iki kanadı da işlevli hale getirdi. Deyim uygunsa Göztepe her kenara indiğinde topu Trabzonspor ceza sahasına yollamayı başardı.

Trabzonspor ikinci yarıda geriye çekilerek, Göztepe’nin bütün hücum girişimlerine yeşil ışık yaktı. Geriye çekildi ve alan savunması yaptı. Aslında bu bir tür intihardı. Bereket Göztepe ev ödevini iyi çalışmadığı için, bu elverişli durumdan yararlanamadı.

Trabzonspor hâlâ her pozisyonda tek kişiyle pres yapıyor. Zaten Çimşir alan savunması yaparak, pres oyunlarından bihaber olduğunu kanıtladı. Çoklu pres günümüzün alan savunmasının yeni şekli ya da yeni formudur. Alan gelişigüzel parsellenmez. Topun olduğu bölgeye en az üç kişiyle baskı yapılır ve geri kalan oyuncular soyut alan savunması yapmak yerine, rakibin pas kanal ve seçeneklerini kapatırlar.

Her şeye rağmen ilk yarıdaki oyun güzeldi. Bu oyunda iş var ve onu geliştirmek lazım gelir.


Ali Fikri Işık Kimdir?

Ali Fikri Işık, 1958 yılında Mardin’in Savur ilçesine bağlı Xeramemo köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Batman’da, liseyi ise Silvan’da okumuştur. 1978 yılında Batman'da “Sesleniş” Gazetesiyle yazın hayatına başlamış. 1985 yılında yazarlar kooperatifi olan Yazko’nun dergisi “Yazko Somut”ta, 1994 yılında “Zone News” gazetesinde, 1995 yılında haftalık dergi “Roj”da, 2010 yılında Taraf gazetesinde, 2016 yılında “BasNews ve Kurdistan24 Türkçe'de yazmıştır. Amedspor Kaos ve Direniş Amedspor kitaplarının yazarıdır.