Yeneroğlu, Türkiye’den İsrail’e giden ticari gemileri Meclis’e taşıdı

DEVA Partili Mustafa Yeneroğlu, Bakan Ömer Bolat'a "Resmi olarak Türkiye-İsrail arasındaki ticaret yasaklanmış olmasına rağmen bu gemi trafiği nasıl açıklanabilecektir?" diye sordu.

Fotoğraf: Arşiv
Google Haberlere Abone ol

DUVAR - DEVA Partisi Hukuk ve Adalet Politikaları Başkanı Mustafa Yeneroğlu, 7 Ekim 2023'ten tarihinden beri Gazze Şeridi ve Batı Şeria’ya saldırı düzenleyen İsrail ile Türkiye arasında gerçekleşen yoğun gemi trafiğinin açıklanmasına dair soru önergesi verdi.

Yeneroğlu, Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde, geçen bu bir yıllık süre içerisinde Türkiye’nin İsrail ile olan ticaretini yoğun olarak devam ettirdiğinin ortaya çıktığını ve bu durumun resmi olarak da kabul edildiğini belirtti.

Yeneroğlu, Bakan Bolat’ın yanıtlaması istemiyle şu soruları yöneltti: 

"Resmi olarak Türkiye-İsrail arasındaki ticaret yasaklanmış olmasına rağmen bu gemi trafiği nasıl açıklanabilecektir?

Türkiye İhracatçılar Meclisi verileri kapsamında Filistin’e olan ticaretimiz nasıl %525 oranında artmıştır? Bu artış nasıl izah edilmektedir?

Filistin, Türkiye’den herhangi bir insani yardım veya ihraç malzemesi talebinde bulunmuş mudur?

Savaş ve abluka halinde olan Filistin’e hangi malzemeler gönderilmiştir?

İsrail ile olan ticaretimizin yasaklanmasından önce gönderilen malzemeler ile Filistin’e gönderilen malzemeler aynı neviden malzemeler midir?

Filistin ile 2023 yılı ihracat hacmimiz ile 2024 yılı ihracat hacmimiz ne kadardır? Son iki yılda Türkiye ile Filistin arasındaki ticarette ihracat farkı ne kadar olmuştur? Eğer bir artış söz konusu ise bunun nedeni nedir?

Filistin’e gönderilen malzemeler ve ticaret ile ilgili olarak Bakanlığınız herhangi bir açıklama yapacak mıdır?

Türkiye’den İsrail’e son bir ayda 88 geminin gittiği, halen de 4 geminin seyrüseferde olduğu uluslararası gemi trafiği Marinetraffic incelendiğinde görülmekle birlikte bu gemiler hangi nedenle İsrail’e gitmiştir ve gitmektedir?

Söz konusu gemilerde hangi malzemeler taşınmaktadır?

 Türkiye’den ayrılan gemilerin belgelerinin, malzemeleri Filistin’e götürdüğü şeklinde düzenlenerek aslında malzemeleri İsrail’e götürdüğü iddiaları doğru mudur?

 Filistin’de kurulu bulunan bazı şirketlere bu kapsamda komisyon ödendiği iddiaları doğru mudur? Ticaret bu Filistin şirketleri üzerinden mi yapılmaktadır?

 Aynı şekilde Türkiye tarafından gönderilen malzemelerin Yunanistan, Romanya ve İtalya gibi ülkelerde kurulan bazı şirketler üzerinden gerçekleştirildiği iddiaları doğru mudur?

 Bunun yanında İsrail’in ihtiyaç duyduğu petrol ve yakıtın Azerbaycan tarafından karşılanması nedeniyle bu maddelerin Türkiye üzerinden nakledildiğine, sevkiyatının yapıldığına dair iddialar doğru mudur?

 Ticaret Bakanlığı verilerini esas alan dış ticaret istatistiklerine göre yukarıda adı geçen ülkeler olan Filistin, Yunanistan, Romanya ve İtalya gibi ülkeler ile Türkiye arasındaki dış ticaretin   yüksek artışının sebebi nedir?

 Bakanlığınız yukarıda belirtilen konularda ayrıntılı bir izahat ve açıklama yapacak mıdır?"