Yeni çağın gerçek öncüleri: En az yakan 10 şarj edilebilir hibrit
Hibrit satışları yüzde 156 artarak pazarda yüzde 15 paya ulaştı. 100 km’de 2 litrenin altında yakıt tüketimiyle elektrikli araçların en iyi alternatifi olan PHEV hibrit modellerse son sürat ilerliyor.
DUVAR - Elektrikli araçların uzun şarj süresi, istasyon ağının henüz çok yaygınlaşmaması ve kısıtlı menziline en iyi alternatifi şarj edilebilir hibrit araçlar oluşturuyor. Yeni araç pazarındaki tercih değişimi de bunu kanıtlıyor. Türkiye’de otomobil satışları, bu yıl sekiz aylık dönemde yüzde 3 artarak 605 bin adedi geçti. 95 bine yakın satışla hibrit araçlar pazarın 15,7’sini aldı. Bu geçen yıla göre tam yüzde 156’lık bir büyümeye tekabül ediyor. Böylece hibrit modeller, dizelleri sollayarak motor tipine göre en çok tercih edilen ikinci sınıf oldu.
ÜÇ ÇEŞİT HİBRİT VAR
Hibrit otomobil kavramı, temelde içten yanmalı ve elektrikli iki motorun bir arada kullanılması üzerine kurulu. Tarihi çok daha eskiye dayansa da 1997’de Toyota’nın kitlesel üretimde öncü Prius modeliyle modern öyküsü başladı. Zaman içerisinde neredeyse tüm markalar hibrit otomobil üretimine geçti.
Hibrit araçlar teknolojilerine göre üçe ayrılıyor: Tam, yarım ve şarj edilebilir. Yarı hibrit otomobillerde, tam hibritlere kıyasla daha basit bir sistem kullanılıyor. Küçük bir elektrik motorlu bu modeller, tam hibritlerdeki gibi elektrik gücüyle aracı tek başına hareket ettiremiyor. Yarı hibritler benzinli motorun yükünü hafifletmek ve yakıt tüketimini azaltmak için tasarlanıyor.
FRENDEN GERİ DÖNEN GÜÇ
Hibrit sistemlerde rejeneratif frenleme teknolojisi bulunuyor. Bu sistem, frenleme sırasında kaybolan enerjiyi geri kazandırıp, enerjiyi bataryada depolamayı ifade ediyor. Batarya daha sonra içten yanmalı motoru destekliyor. Tam hibritlere göre daha basit bir yapıya sahip oldukları için yarı hibritler genellikle daha ucuz. Daha küçük batarya ve elektrik motoru kullanımı nedeniyle de araç daha hafif oluyor. Dezavantajı ise tam elektrikli sürüş imkanının olmaması. Sadece içten yanmalı motora yardımcı olma amacı taşıyor.
ŞEHİR İÇİNDE TAMAMEN ELEKTRİKLİ HAREKET
Şarj edilebilir hibrit otomobil, İngilizce’de "plug-in hybrid electric vehicle" (PHEV) olarak tanımlanan ve içten yanmalı motoru şarj edilebilir bir elektrik motorla birlikte kullanan araçlar. Diğerlerinden farklı olarak elektrik motorlarını şebekeden şarj edebiliyorlar. Bu modeller 50 ila 100 km arasındaki hızlarda tamamen elektrikli olarak mesafe kat edebiliyor. Böylece yakıt tasarrufu ve çok düşük emisyon sağlıyorlar.