Yönetmen İlker Savaşkurt: Türkiye, korku sinemasında çok üretken

Yönetmen İlker Savaşkurt'la dün vizyona giren "Reflection" filmini konuştuk. Savaşkurt, "Türkiye korku sinemasında çok üretken, lakin kuyruğunu yiyen yılan misali" dedi.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Başrollerinde Selçuk Yöntem, Tarık Emir Tekin ve Yasemin Szawlowski gibi oyuncuların yer aldığı "Reflection" (Akis) filmi dün sinemalarda izleyicilerle buluştu. Dram ve gerilim türlerindeki film, İstanbul'da çalışanları ve konukları arasında giderek kaosa sürüklenen olayların yaşandığı bir oteli merkezine alıyor.

Yönetmenliğini İlker Savaşkurt'un üstlendiği "Reflection"ın senaryosu ise Mehmet Kala imzası taşıyor. Filmin oyuncu kadrosunda ise Selçuk Yöntem, Taro Emir Tekin, Yasemin Szawlowski, Ali Süreya Tuncer, İbrahim Aköz, Elit Andaç Çam gibi isimler yer alıyor. 

Yönetmen İlker Savaşkurt'la "Reflection"ı (Akis) ve Türkiye'deki korku sinemasını konuştuk. 

İlker Savaşkurt

"Reflection" (Akis) ilk nasıl ortaya çıktı?

Reflection (Akis) , Mehmet Kala'nın, 2010 yılında Emek Sahnesi’nde sanat yönetmeniyken yazdığı bir tiyatro metniydi. Daha "Damat Koğuşu"nu bile çekmemiştik. Akis'in hikâyesi ve karakterlerini çok beğenmiştim. Edebi yönüyle, anlatımıyla, hikâyesiyle çok hoşuma gidiyordu. Daha o sıralar Mehmet'e, “Ben bunu film olarak çekmek istiyorum” diyordum. O dönem gündemimizde "Sürgün Türküleri: Yılmaz Güney" vardı, onu çektik, ardından da "Damat Koğuşu"nu çektik. Bu süreçler ortalama 6 yıl kadar sürdü elbette.

"Damat Koğuşu" vizyona girdiğinde başka bir yere taşınmıştım ve bomboş bir evde duruyordum. Şu ana kadar yaptığımız ve ilgilendiğimiz işlerin hep sosyal gerçekçi bir noktada durduğunu fark ettim. Evet, muhalif kişiliğimiz var ama başka tarzları da seviyoruz diye düşündüm. Mehmet’le paylaştım Akis’i film yapma fikrimi. Mehmet'in yazdığı hikâyede Sodom, Raven ve Shadow vardı ve tek bir otel odasında geçiyordu. Resepsiyonist Ashu gibi ve otelin diğer misafirleri gibi karakterleri düşündüm o ara. Onları geliştirdim. Mehmet de çok hızlı bir şekilde senaryolaştırdı.

Film İstanbul'da geçse ve oyuncu kadrosunun büyük bir kısmı Türkiyeli oyunculardan oluşsa da dili İngilizce. Filmin dilini neden İngilizce tercih ettiniz?

Akis’in ilk tiyatro hali  (Sodom, Shadow ve Raven’ın olduğu) bana zaten hiç yerel bir metin olarak gelmiyordu. Karakterler topraklarımızdan birçok olay ve edebi metinle örtüşüyordu ama hiç buradan olan insanlar gibi değillerdi. Bu hikâyenin İstanbul'da geçtiğini hayal edince Ashu Türkleşiyordu. Fakat İstanbul'da bir otele genelde yabancılar geliyor diye düşündüm ve bu insanlar elbette İngilizce konuşacaktı.

.

'FİLM YAPIMI ŞİİRSEL BİR SÜREÇTİR'

"Reflection" (Akis) Werner Herzog'un “Karanlıklarında canavarların saklanmadığı bir okyanus neye benzerdi? Rüyasız uykulara” sözüyle açılıp, William S. Burroughs'un “Dışarı çıkıp cesetleri arkalarında bıraktıklarında nereye giderler?” cümlesiyle sona eriyor. Edebiyat-sinema arasındaki ilişki hakkında ne düşünüyorsunuz?

Sinemanın kökü yazmaktır ve dolayısıyla edebiyattır. Film yapımı şiirsel bir süreçtir, içinde ışık, fotoğraf, tiyatro, renk, müzik ve edebiyat barındırır.

Film bir gerilim filmi havasında karanlık ve gotik bir havada geçiyor. Bu anlatı biçimine nasıl karar verdiniz?

Edgar Allen Poe ve William S. Burroughs yan yana geldiğinde gotik ve karanlık denklemi tamamlanmış oluyor zaten. Bunu ilk günden beri hep böyle hayal etmiştim. Mekan tercihleri, kostüm ve sanat yönetmenimiz sevgili Erdinç Aktürk ile bunları pekiştirmiş olduk.

.

'GİŞE SAYISI ARTTIKÇA PRODÜKSİYON KALİTESİ DÜŞÜYOR'

Türkiye’de çekilen korku/gerilim temalı filmlere dair neler söylemek istersiniz? Türkiye korku sinemasında nerede?

Türkiye korku sinemasında çok üretken, lakin kuyruğunu yiyen yılan misali. Gişe sayısı arttıkça prodüksiyon kalitesi ters bir biçimde düşüyor, kısır bir döngüde hep aynı hikâye denkleminde, güvenli bölgede olmayı tercih ediyorlar. Yeni nesil filmci arkadaşların daha cesur denemeleri var, gelecek olan yeni filmlerden umutluyum.

Yeni projeleriniz var mı?

Sevgili Mehmet ile çalıştığımız bir film projesi ve ayrıca benim ilgilendiğim 2 yeni film projesi var. Ayrıca dijital mecralar için tasarımını yaptığımız dizi projelerimiz var.

.